• Darrell "Dimebag" Abbott (Pantera) - 2004
  • Gary Thain (Uriah Heep) - 1975
  • John Lennon (The Beatles) - 1980

Electric Callboy - Tekkno
Label: Century Media Records

-

In de populariteit van Electric Callboy zat al een stijgende lijn voordat zanger Nico Sallach zich in 2020 bij de band voegde, maar door de single Hypa Hypa van het in dat jaar uitgebrachte minialbum MMXX brak de band redelijk door. Nu wisselt die track brute metalcore af met über-catchy popmelodieën (inclusief eentje die heel erg lijkt op Maria (I Like It Loud) van Scooter; zoek die oorwurm maar op op YouTube) en nam de band een hilarische videoclip erbij op. Die trend is doorgezet bij het nieuwe album Tekkno.

Dat de mannen van Electric Callboy liefhebbers van techno (en Scooter) zijn, is geen geheim. Al jaren weten ze hun eigen mengsel van metalcore en techno te brouwen, voorzien van een flinke dosis humor. Tekkno bevat slechts tien tracks en in net iets meer dan een half uur krijg je aardig wat songs die aan de succesformule voldoen. In ieder geval de eerste drie singles We Got The Moves, Pump It en Spaceman (met Duitse rapper), waarvan die laatstgenoemde song toch echt de minste is. Toch weten de Duitsers het voor elkaar te krijgen dat je gelijk de refreinen meezingt. Ze zijn catchy, maar tegelijkertijd vaak voorzien van brute screams. Als je de bijbehorende videoclips bekijkt, is er ook nog kans dat je in een deuk ligt. Of je vindt er helemaal niets aan, maar er lijkt geen middenweg te zijn.

Ook Arrow Of Love, Parasite, Tekkno Train en Mindreader volgen de formule, waarbij ik voorzie dat er van eerstgenoemde track nog wel een hilarische video zal verschijnen. Mindreader is echter wel veruit de beste van alle nummers op het album die in het inmiddels typische Electric Callboy-stramien passen. Daar staat dan weer een song als Neon tegenover, die helaas klinkt echter als een zwak jaren 90 popliedje met een beetje gitaar.

Afwijkende songs op Tekkno zijn er echter ook. Zo is er Fuckboi, waarin de dames van Conquer Divide een gastrol hebben. Het is een duet met een poppunk-vibe, waarbij een vergelijking met de doorbraakhitjes van Avril Lavigne of Paramore niet ongepast is. Het is een erg aanstekelijk nummer, maar totaal anders dan de rest. Net als Hurrikan, trouwens. Die track begint als een foute schlager over hartzeer, maar slaat halverwege om in brute metalcore. De reden hiervoor wordt in de videoclip duidelijker dan uit de screams is op te maken, want de bezongen dame blijkt een zombie te zijn. Ook zonder clip is dit stiekem toch wel een toffe track vanwege het grote contrast tussen de twee delen.

Op dit zesde album hebben de Duitse "technocore"-mannen hun sound geperfectioneerd. Het zal alleen niet voor iedereen weggelegd zijn, maar als guilty pleasure scoort de band momenteel hoge ogen op festivals en op Tekkno hoor je precies waarom. Het zit gewoon erg goed in elkaar. Voor hoelang het nog leuk blijft, valt echter te bezien.

1. Pump It
2. We Got The Moves
3. Fuckboi (feat. Conquer Divide)