• Steve Venardo (Airged L'amh) - 45

• Brian Redman (3 Inches Of Blood) - 2009
  • Robert Palmer (The Power Station) - 2003

Rage - Spreading The Plague
Label: SPV / Steamhammer Records

-

De Duitse powermetalveteranen van Rage brengen in aanloop naar een nieuwe tournee de ep Spreading The Plague uit. De schijf bevat zes nummers, waarvan drie nieuwe en drie die nog niet eerder op plaat verschenen zijn. De drie nieuwe songs zijn een smaakmaker voor de aankomende liveoptredens en een zoethouder voor de fans. Frontman en bassist Peavy Wagner en de zijnen hebben deze drie tracks opgenomen toen zij werkten aan het meest recente album Resurrection Day (2021). Het is dan ook niet verrassend dat het nieuwe materiaal grote gelijkenissen met die langspeler vertoont.

De power metal van Rage is altijd aan de ruige kant geweest met melodieus en zwaar gitaarwerk. Peavy is niet de beste zanger, maar hij legt wel altijd zijn volledige ziel en zaligheid in zijn zanglijnen. Dat doet hij ook nu weer met zijn diepe stemgeluid met lichte rasp. Vooral de openingstrack To Live And To Die en The King Has Lost His Crown zijn melodieuze, sterke songs. De titeltrack heeft een flauw refrein en is met een speelduur van vijf minuten aan de lange kant voor wat er gedurende het nummer gebeurt. Het geluid is dik in orde met flink veel aandacht voor het fijne gitaarwerk en de zeer degelijke ritmesectie. Het is de kwaliteit die we na decennia aan ervaring van Rage mogen verwachten.

Dan zijn er nog drie tracks. Allereerst een akoestische versie van A New Land, dat in een metalversie te vinden is op Resurrection Day. Het is een leuke uitvoering, maar de hardere versie is ook al niet verkeerd. The Price Of War is een single die een aantal maanden geleden al in digitale versie voorhanden was en tot doel had de nieuwe gitaristen Jean Borman en Stefan Weber te introduceren. Het is een prima, moderne versie van de Rage-klassieker uit 1995. Datzelfde geldt voor de liveversie van Straight To Hell, dat op diverse streamingdiensten het meest populaire Rage-nummer is. De baslijnen waarmee de track opent, zijn niet te versmaden en Peavy Wagner klinkt behoorlijk goed. Het maakt in ieder geval enthousiast om de band nog eens live te gaan bekijken. Dat kan eindelijk weer in Nederland op 4 november te Enschede. Deze ep slaagt dan ook glansrijk voor zijn rol als smaakmaker voor de aankomende tournee.

1. To Live And To Die
2. Spreading The Plague
3. The King Has Lost His Crown