• Jessica Thierjung (Xandria) - 43
  • Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Soilwork - Övergivenheten

-

Op welk niveau je ook actief bent, waar je ook mee bezig bent, het draait om plezier. Oké, sommige dingen moeten, maar werk moet vooral voelen alsof het geen moeite kost. Aan het eind van de dag moet je energie overhouden voor andere dingen. Is dat niet zo? Ga dan wat anders doen. Interesses en ambities veranderen weleens. Zo ook die van muzikanten. Soilwork klinkt daarom niet meer zoals in de begindagen van de Zweedse formatie, maar is zich blijven vernieuwen met behoud van bepaalde elementen.

Anno 2022 klinkt het sextet melodieuzer, progressiever en retrorockender dan voorheen. Enkele jaren geleden deden die karakteristieken al voorzichtig hun intrede. Sommigen vergelijken het nieuwe Soilwork zelfs met het succesvolle The Night Flight Orchestra, waarin inmiddels drie leden van Soilwork (live) spelen. Die vergelijking komt dus niet uit de lucht vallen. Luister maar eens naar Nous Sommes La Guerre, een lichte, melodieuze track met elementen uit de pop- en jarentachtigrock, de stampende rocker Death, I Hear You Calling en de prachtige mini-epic Dreams Of Nowhere. En over rock gesproken: Valleys Of Gloam had zelfs een samenwerking met Foo Fighters kunnen zijn.

Op deze luchtige en energieke twaalfde full-length staan echter niet alleen maar zoetsappige liedjes. Integendeel. Electric Again bevat blastbeats (en dat is zeker niet het enige nummer met snel drumwerk), met zijn thrashriffs krijgt Is It In Your Darkness de pit ongetwijfeld goed op gang en ook het zware, wat minder opvallende Vultures zal de fans van het stevigere werk tevreden stellen. Bovendien zet Björn Strid in alle tracks naast zijn melodieuze vocalen zijn screams in. Dat doet hij met veel overtuiging. Veel van zijn bijdragen zijn memorabel, of hij nu screamt of (semi-)clean zingt. Let bijvoorbeeld eens op de hoge uithalen in This Godless Universe.

Ondanks die agressieve passages, de blasts en de tremoloriffs overheerst het melodieuze aspect en de positieve energie. Doordat de warme productie kraakhelder is en het gitaardistortionpedaal niet ver wordt ingetrapt, komen de agressieve stukken van bijvoorbeeld Golgata niet eens bruut over, maar zorgen ze er wel voor dat Soilwork niet té zacht gaat klinken. De snaredrum klinkt helaas wat overgeproduceerd, maar Bastiaan Thusgaard komt wel met veel interessante drumpartijen. In elk nummer schroeft hij vroeg of laat het tempo naar beneden voor een melodieus refrein of een verrassende, geslaagde wending met bijvoorbeeld viool en progrock (Electric Again), een doomriff en prima solo (On The Wings Of A Goddess Through Flaming Sheets Of Rain) of een relaxed outro (Vultures). Daarnaast zijn er nog korte pauzes in de vorm van het loungy, bijna Last Christmas meets Turn Back The Clock-achtige intermezzo Morgongåva/Stormfågel en The Everlasting Flame, dat een reprise van Dreams Of Nowhere is en uit een repetitieve en mooie combi van piano- en vioolmelodieën bestaat.

Dat de mannen de tijd hebben genomen om met een interessant product uit de studio te komen, blijkt uit deze verzorgde en gelaagde collectie melodieuze en uitdagende collectie songs. Pakkend vanaf de eerste luisterbeurt, genoeg diepgang bevattend om na meerdere luisterbeurten dingen in te blijven ontdekken en veelzijdig om een brede groep muziekliefhebbers aan te spreken. Het vooruitstrevende album klinkt geïnspireerd en lijkt met veel plezier te zijn gemaakt. En dat laatste, daar draait het om. Have fun!

1. Övergivenheten
2. Nous Sommes La Guerre
3. Electric Again