• Rikki Rockett (Poison) - 61
  • Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Amon Amarth - The Great Heathen Army
Label: Metal Blade Records

-

Een album van Amon Amarth gaat er altijd wel in. De Zweedse band weet met zijn toegankelijke death metal een breed publiek aan te spreken en levert altijd kwaliteit. Als Amon Amarth aantreedt, staan de festivalweides altijd vol. Toch rijst de vraag of er na elf releases nog wel plek is voor wéér een full-length vol met vikingmetalhymnes. Beserker uit 2019 is zeker geen verkeerde plaat, maar de muzikanten beginnen moeite te krijgen om creatief uit de hoek te komen. Het is knap dat er alsnog twaalf tracks konden worden neergepend, maar de aandacht vasthouden tot het einde is lastig.

Wellicht vonden de bandleden het zelf ook te veel van het goede, want The Great Heathen Army is met negen nummers lekker compact. Daarnaast weet Amon Amarth te verrassen door te openen met een song die niét gaat over Vikingen of Noordse mythologie. Het betreft de single Get In The Ring die speciaal is geschreven voor pro-worstelaar Erick Redbeard. Nu is een knokpartij de Vikingen niet vreemd, maar voor hen was het uiteraard geen spelletje. De track klinkt lekker old-school en is een goede binnenkomer.

Nog een tekstueel originele invalshoek vinden we in Saxons And Vikings. Keer op keer moeten we aanhoren hoe stoer en geweldig Vikingen wel niet zijn. Nu horen we ook eens de kant van de Engelse Saksen. Wie anders dan Saxon-zanger Biff Byford om hen te vertegenwoordigen? In de track zijn de twee partijen elkaar vooral voor rotte vis aan het uitmaken en komt het uiteindelijk niet tot vechten. Wellicht komt er nog een vervolg op de geslaagde samenwerking tussen Biff en bruller Johan Hegg.

Hiermee zijn de krenten uit de pap van The Great Heathen Army wel benoemd. Verder is het een vertrouwd klinkende plaat, met het vrolijke Heidrun als enige echt muzikale verrassing. De titeltrack heeft interessante gitaarloopjes en afsluiter The Serpent’s Trail bevat veel sfeer. De rest van de plaat is vrij standaard, maar desondanks luistert The Great Heathen Army weer lekker weg. De topproductie van Andy Sneap draagt bij aan het luisterplezier.

De kracht van het album is de variatie en afwisseling tussen de songs onderling. De bandleden hebben hoorbaar hun best gedaan om met een onderscheidende plaat te komen binnen hun eigen discografie. Het is geen klassieker in wording, maar voor een twaalfde release is The Great Heathen Army meer dan prima.

1. Get In The Ring
2. The Great Heathen Army
3. Heidrun