• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

The Nest - Her True Nature
Label: Ván Records

-

Het online streamen van concerten is normaal gesproken niet zo mijn ding. Vaak is het toch een slap surrogaat voor de ervaring die een goede performance live in de luisteraar kan losmaken wanneer die zich fysiek op dezelfde locatie bevindt. Er zijn voorbeelden genoeg van optredens die in een soort collectieve betovering uitmondden. Voor The Nest maakte ik vorig jaar echter graag een uitzondering. Dit project is in 2021 opgericht in opdracht van artistiek directeur Walter Hoeijmakers voor de Roadburn-editie van dat jaar – een editie die dus helaas in digitale vorm moest doorgaan. Aangezien The Nest in essentie bestaat uit de leden achter het ronduit geniale Wolvennest (over bedwelmende optredens gesproken!), aangevuld met een hele reeks gastzangers, was het een logische optelsom om de performance van achter mijn laptop te volgen.

Iedereen die dat optreden heeft gezien, zal kunnen beamen dat hier sprake is van een geweldige samenwerking. Wat zou het zonde zijn als dit een eenmalige exercitie zou blijken! Gelukkig is er een jaar later ook een officiële release: Her True Nature. De plaat verschijnt via Ván Records, normaal gesproken een baken van kwaliteit. Niet dat veel mensen daar nog van overtuigd zouden moeten worden overigens. Wolvennest behoort immers tot een van de meest bijzondere groepen van de laatste jaren, met drie briljante albums, die allemaal hoog in mijn persoonlijke jaarlijst eindigden.

Her True Nature laat een verrijking en verdere uitbreiding van de hypnotiserende hymnes van Wolvennest horen. Na een lange en sfeerverhogende ouverture, bestaande uit zes minuten schaduwrijke ambient (Thalatian Vibe), barst het majestueuze titelnummer in al zijn glorie los. Het is tien minuten pure magie: een hypnotiserende combinatie van de bezwerende, synthgedreven horrordoom van Wolvennest en grimmige, monotoon voortploeterende black metal, kracht bijgezet door de imponerende gastvocalen van Tommy Eriksson (Saturnalia Temple), wiens rafelige strot de muziek een welkom aura van narigheid geeft. Op de achtergrond zorgt Shazzula met haar theremin voor pulserende frequenties uit de duisternis die het geheel van extra diepte voorzien.

Indrukwekkend aan Her True Nature is de manier waarop de bandleden samenwerken met gastmusici. Zo wordt We Are One gezongen door niemand minder dan Raven van Dorst (Dool), die ook de tekst aanlevert. Het resultaat is een machtige, duistere rocktrack, die is opgebouwd rondom een hallucinante, stuwende ritmesessie. Fantastisch om te horen hoe de band er ook hier weer in slaagt om die typische Wolvennest-vibe te combineren met – en uit te breiden middels – nieuwe invloeden die de gastzanger in zijn kracht zetten.

Door de fraaie wisselwerking tussen band en gastvocalisten is de diversiteit tussen de nummers groot. Zo is Vague À L'âme een verrassend grimmig brouwsel van stroperige black metal, plechtige doompassages en uitgesponnen, psychedelisch soleerwerk. In ieder nummer staat een andere gastzanger centraal, die ook de teksten aanlevert. De zeven nummers op dit album zijn dan ook behoorlijk divers – ze laveren tussen black metal, doom, psychedelica, rock en ambient – maar vormen desondanks een coherent geheel.

The Way Of All Flesh, geschreven door Alan Averill, zou bijna als Primordial-compositie door het leven kunnen. Dat kan ook bijna niet anders, gezien de bijna vanzelfsprekende manier waarop de krachtige persoonlijkheid van de frontman hem in het middelpunt plaatst. Averill levert zoals altijd een geweldige prestatie en stuwt het enerverende epos persoonlijk naar nog grotere hoogten door zijn emotionele en krachtige, met pathos doordrenkte strot.

Als ik dan toch één minpunt moet noemen, is het dat Shazzula ditmaal alleen een instrumentale bijdrage levert. We moeten haar bezwerende, verleidelijke stemgeluid missen op Her True Nature – en dat terwijl deze zo goed samengaat met de bedwelmende muzikale grafrites van de band. Maar ach, met een line-up als deze is dat een gemis dat wegvalt door de kwaliteit van de overige bijdragen. Her True Nature is een waanzinnig album, dat eigenlijk verplichte kost is voor iedere liefhebber van psychedelische en duistere muziek. Tot in de jaarlijsten dan maar weer!

1. Thalatian Vibe
2. Her True Nature
3. We Are One