• Ron Welty (The Offspring) - 52
  • Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Udo Dirkschneider - My Way
Label: Atomic Fire Records

-

Na jaren van trouwe dienst bij platenmaatschappij AFM Records heeft Udo Dirkscheider recentelijk getekend bij het nieuwe Atomic Fire Records. De aankondiging kwam met de melding dat er voor deze gelegenheid een speciale release van de Duitse zanger zou verschijnen. Inmiddels is duidelijk dat het gaat om een coveralbum. De inmiddels zeventigjarige Udo heeft tientallen releases op zijn naam staan, maar een plaat met liederen van andere artiesten ontbrak nog. Aangezien de enige input van hemzelf is, heet het album My Way en prijkt voor het eerst in zijn carrière Udo’s volledige naam op de cover.

De tracklist is met zeventien songs imposant te noemen. Het zijn allemaal nummers waar Udo graag naar luisterde in zijn jonge jaren. Het zijn vooral de stevige acts uit de jaren zeventig die het hart van de Duitser hebben veroverd. Het is niet zo vreemd dat er covers voorbijkomen van Judas Priest (Hell Bent For Leather), Rainbow (Man On The Silver Mountain) en Uriah Heep (Sympathy). De laatste twee tracks zijn de enige, echte verrassingen: Kein Zurück, een hit van de Duitse synthpop-act Wolfsheim en My Way van Frank Sinatra.

Udo is niet de enige artiest die een coveralbum heeft gemaakt tijdens de coronapandemie. Zo gingen Saxon en Axel Rudi Pell hem voor. En toevallig hebben ze alledrie Paint It Black van Rolling Stones onder handen genomen. De versie op My Way is up-tempo en heeft van die typische Accept-koortjes. Het is wat mij betreft de beste van de drie.

Er zit veel variatie in het geluid van de coversongs. Bij AC/DC’s T.N.T. en Motörhead’s No Class is het niet vreemd dat de songs in de U.D.O.-stijl zijn opgenomen. Faith Healer van Alex Harvey als pure heavymetalsong is wel een aparte keuze, maar het werkt zeer goed. Ook We Will Rock You van Queen zou zomaar een verdwaalde U.D.O.-track kunnen zijn. Het gaat om de vlotte versie die op Live Killers staat. Daarnaast zijn er tracks die het origineel met precisie benaderen, zoals Man On The Silver Mountain en They Call It Nutbush (Tina Turner).

Het verschil in geluid zorgt niet voor een incoherent geheel. Dat komt omdat Udo de verbindende factor is met zijn markante stem. Uiteraard zal hij nooit de sterren van de hemel zingen, zoals de zangers die hij zo dapper covert. Hij zingt gewoon op de manier zoals we van hem gewend zijn. Sinatra’s My Way zou eigenlijk nergens naar moeten klinken, aangezien het origineel door een van de beste zangers ter wereld wordt vertolkt. Toch werkt het, want Udo heeft het met passie en veel emotie ingezongen. My Way is een van de betere coveralbums van de laatste tijd.

1. Faith Healer (Alex Harvey)
2. Fire (Crazy World Of Arthur Brown)
3. Sympathy (Uriah Heep)
4. They Call It Nutbush (Tina Turner)
5. Man On The Silver Mountain (Rainbow)
6. Hell Raiser (The Sweet)
7. No Class (Motörhead)
8. Rock And Roll (Led Zeppelin)
9. The Stroke (Billy Squier)
10. Paint It Black (Rolling Stones)
11. He's A Woman, She's A Man (The Scorpions)
12. T.N.T. (AC/DC)
13. Jealousy (Frankie Miller)
14. Hell Bent For Leather (Judas Priest)
15. We Will Rock You (Queen)
16. Kein Zurück (Wolfsheim)
17. My Way (Frank Sinatra)

Reviewer: Rene
Toegevoegd: 23 april 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.