• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Catalyst Crime - Catalyst Crime
Label: Massacre Records

-

Jammer. Headliner Leaves’ Eyes zou samen met Catalyst Crime en Temperance door Europa touren, maar de huidige beperkingen deden de hoofdact besluiten de rondreis te cancelen. Daarmee verviel de mogelijkheid om Catalyst Crime dichtbij huis aan het werk te zien. Gelukkig hebben we het recent uitgebrachte debuutalbum nog. Wat heeft het in 2017 door zangeres Zoe Marie Federoff (ex-Insatia) en drummer Gerit Lamm (Xandria) opgerichte internationale gezelschap daarop te bieden?

Catalyst Crime is een melodieuze metalband, die symfonische en cinematische elementen in haar composities verwerkt. De muziek is bombastisch, maar tevens heel open. Het zestal muzikanten varieert goed. Het ene nummer is wat zwaarder, het andere wat lichter. Daar komt nog eens bij dat er verschillende gastmuzikanten bijdragen aan de diversiteit. Zo hoor je Jake E. (Cyhra, ex-Amaranthe) in Cognitive Dissonance (zang staat helaas wat zacht in de wat onevenwichtige mix) en zijn er bijdragen van Atrocity- en Leaves’ Eyes-gitaristen Micki Richter en Thorsten Bauer. Laatstgenoemde is ook betrokken bij de songwriting. Het derde Leaves’ Eyes-lid Alexander Krull is producer.

Hoewel je zeker bepaalde elementen van Leaves’ Eyes in de muziek van Catalyst Crime hoort terugkomen (riffs en zang) en fans van Leaves' Eyes Catalyst Crime een kans zouden moeten geven, klinkt laatstgenoemde tegelijkertijd anders en avontuurlijker. Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met het onderscheidende toetsenwerk van Jonah Weingarten (Pyramaze, Structure Of Inhumanity, Universal Mind Project), dat geïnspireerd is door onder meer John Williams en Hans Zimmer. Daardoor krijgt de muziek een filmisch karakter, zoals blijkt uit Twice Upon A Time en het rustpunt Chasing The Ghost. Op enkele momenten verrast hij met een solo, waaronder in Projection Of My Mind.

Daarnaast zorgt de 29-jarige frontvrouw voor een onderscheidend geluid. De hoge, cleane zang van de Amerikaanse heeft heel af en toe wel iets weg van Liv Kristine, maar we hebben Kristine nog nooit horen grunten op een plaat en dat doet Federoff dus wel. Regelmatig zelfs. Hoewel ze dat doorgaans op de juiste momenten doet, zoals in Mother Dearest, en het bijdraagt aan de afwisseling, is haar melodieuze zang overtuigender. Luister eens naar de prachtige powerballad Chasing The Ghost, haar beste visitekaartje op deze plaat.

Catalyst Crime weet met name door de afwisseling en de memorabele refreinen (Condemn Me To Chaos, Break Even, Chasing The Ghost) de aandacht meestal aardig goed vast te houden. Er staan ook wel wat minder overtuigende tracks tussen (waaronder Without Anesthesia en Not Even Once) en soms liggen de invloeden er dik bovenop (die van Within Temptation in Nowhere Near Dead Yet). Het internationale collectief vindt het wiel dan ook niet opnieuw uit, maar dit debuut is een aangename toevoeging aan ieders collectie melodieuze metalalbums. Nu maar hopen dat de groep volgend jaar alsnog naar Europa komt om te laten horen waar deze live toe in staat is.

1. With Only The Sun As My Witness (Intro)
2. Projection Of My Mind
3. Condemn Me To Chaos