Enquête

Wat vind jij de beste metal- of rockcover van een ABBA-song?

Bang-A-Boomerang – Black-Ingvars
Dancing Queen – Diablo
Does Your Mother Know – Ash
Eagle – Rob Rock
Gimme! Gimme! Gimme! – Mägo De Oz
Gimme! Gimme! Gimme! – Sinergy
Gimme! Gimme! Gimme! – Tragedy
I'm A Marionette – Ghost
Knowing Me, Knowing You – MGT & Ville Valo
Lay All Your Love On Me – Amberian Dawn
Lay All Your Love On Me – Avantasia
Lay All Your Love On Me – Helloween
Mamma Mia – The Black (Sweden)
Money, Money, Money – At Vance
Money, Money, Money – Mental Crypt
Ring, Ring – Sator
S.O.S. – Fozzy
Summer Night City – Therion
Take A Chance On Me – The Black (Sweden)
The Winner Takes It All – At Vance
Voulez-Vous – Morgana Lefay
Waterloo – Black-Ingvars
Waterloo – Nation
When I Kissed The Teacher – Last Autumn's Dream
een andere ABBA-cover, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    1 december:
  • Insomnium en Omnium Gatherum
  • 2 december:
  • Árstíðir
  • Hällas en Gigatron2000
  • Insomnium en Omnium Gatherum
  • Sonata Arctica en Eleine
  • Wilson & Wakeman
  • 3 december:
  • Hangman's Chair
  • Heilung
  • 4 december:
  • Dool en Ggu:ll
  • Epica en Blackbriar
Geen concerten bekend voor 28-12-2021.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bassem Deaibess (The Hourglass) - 44
  • Clevdh (Orakle) - 42
  • Daniel Botti (Node) - 43
  • Gylve "Fenriz" Nagell (Darkthrone) - 50
  • Jesper Strömblad (In Flames) - 49
  • Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51
Review

Cradle Of Filth - Existence Is Futile
Jaar van release: 2021
Label: Nuclear Blast Records

Cradle Of Filth - Existence Is Futile

De discografie van Cradle Of Filth bestaat lang niet alleen uit geslaagde platen. De extreme metalformatie heeft zeker zijn mindere periodes gekend, maar toch kan niemand ontkennen dat de band de laatste jaren weer erg sterk aan de weg timmert. Met Hammer Of The Witches (2015) werd er hoogstaand werk afgeleverd en Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay (2017) was van hetzelfde niveau. Vervolgens moesten fans vier lange jaren wachten op nieuw materiaal. Iets wat nog niet eerder in de carrière van de Engelse heren en dame is voorgekomen. Het wachten blijkt in ieder geval meer dan de moeite waard te zijn geweest, want Existence Is Futile kan zich meten met het beste dat Cradle Of Filth de afgelopen twintig jaar heeft uitgebracht.

Op het nieuwe plaatwerk schept de formatie een somber toekomstbeeld. Dit wordt kracht bijgezet met even sombere teksten en muziek. Dit openbaart zich meteen al in de symfonische opener The Fate Of The World On Our Shoulders die overgaat in Existential Terror. Dreigende gitaarriffs nemen de orkestratie over, samen met een duivels klinkende Dani Filth. Nu de frontman zijn hoge screams al tijden niet meer hele songs vol kan houden, varieert hij meer dan ooit. Van felle uithalen tot laag en boosaardig gegrom werkt hij zich een weg door het nummer. Hij redt zich hierbij uitstekend en vervult zijn rol als diabolische verhalenverteller met verve. 

Minstens zo gevarieerd en imponerend is het gitaarwerk van het duo Richard Shaw en Ashok. Al sinds 2014 zijn ze onderdeel van de formatie en het is overduidelijk te merken dat de bijdragen van beide heren ervoor zorgen dat het collectief beter presteert. De Iron Maiden-achtige gitaarriffs hebben de laatste platen al een grotere rol, maar zijn ditmaal nog prominenter aanwezig. Daarnaast heeft de groep zich ditmaal versterkt met toetseniste Anabelle Iratni. Haar spel en vocale bijdragen zijn subliem, werken sfeerversterkend en zijn zeker wanneer haar bijdragen afgewisseld worden met de zang van Dani (zoals in Black Smoke Curling From The Lips Of War) een genot voor de oren. 

De combinatie van deze elementen zorgt voor een spetterend spektakel. Het materiaal op Existence Is Futile klinkt melodischer, frisser en met regelmaat fel en agressief. Zo behoort het snelle How Many Tears To Nuture A Rose tot één van de hoogtepunten met zijn galopperende gitaarriffs, opzwepend gedrum en het memorabele refrein. Maar ook het intieme Discourse Between A Man And His Soul imponeert en geeft volop ruimte aan de muzikanten om hun kunsten te etaleren. Het is dan ook prettig dat Cradle Of Filth de gehele plaat het hoge niveau vast weet te houden, want ook naarmate de plaat zijn einde nadert, lijkt de groep geen gas terug te nemen. 

Sterker nog: de beste tracks lijken zelfs voor het laatst bewaard te zijn. Doug Bradley (Pinhead uit de Hellraiser-films) keert hierbij ook nog meermaals terug om de nummers van flair te voorzien, wat zich uit in sterke quotes. Liefhebbers van de films met de gespijkerde demon zullen dan ook verrukt zijn om in Sisters Of The Mist one-liners als "We have such sights to show you" te horen. Let wel op dat deze track samen met het uitstekende Unleash The Hellion alleen te horen is op de deluxe-editie van de plaat. Dus voor de liefhebber die overweegt om dit album te kopen, is het absoluut aan te raden om uit te kijken naar deze versie.

Al met al kun je stellen dat Cradle Of Filth met Existence Is Futile één van zijn sterkste platen uit zijn toch al behoorlijke discografie uitbrengt. Ondanks dat platen als Dusk And Her Embrace (1996), Cruelty And The Beast (1998) en Midian (2000) onbetwiste klassiekers zijn, laat de formatie horen dat het horrorsprookje meer dan twintig jaar later nog steeds relevant en lang niet uitverteld is. Deze plaat gaat onbetwist een hoge notering krijgen in de jaarlijsten. 

Tracklist:
1. The Fate Of The World On Our Shoulders
2. Existential Terror
3. Necromantic Fantasies
4. Crawling King Chaos
5. Here Comes A Candle... (Infernal Lullaby)
6. Black Smoke Curling From The Lips Of War
7. Discourse Between A Man And His Soul
8. The Dying Of The Embers
9. Ashen Mortality
10. How Many Tears To Nurture A Rose?
11. Suffer Our Dominion
12. Us, Dark, Invincible
13. Sisters Of The Mist*
14. Unleash The Hellio*

* = bonustrack

Score: 90 / 100

Reviewer: Marcel
Toegevoegd: 11 november 2021

Meer Cradle Of Filth:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2021 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.