• Darryl James DeLoach (Iron Butterfly) - 2002
  • J.D. Kimball (Omen) - 2003
  • Mikko Laine (Sole Remedy) - 2011
  • Skip James - 1969

Cradle Of Filth - Existence Is Futile

Cradle Of Filth - Existence Is Futile

De discografie van Cradle Of Filth bestaat lang niet alleen uit geslaagde platen. De extreme metalformatie heeft zeker zijn mindere periodes gekend, maar toch kan niemand ontkennen dat de band de laatste jaren weer erg sterk aan de weg timmert. Met Hammer Of The Witches (2015) werd er hoogstaand werk afgeleverd en Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay (2017) was van hetzelfde niveau. Vervolgens moesten fans vier lange jaren wachten op nieuw materiaal. Iets wat nog niet eerder in de carrière van de Engelse heren en dame is voorgekomen. Het wachten blijkt in ieder geval meer dan de moeite waard te zijn geweest, want Existence Is Futile kan zich meten met het beste dat Cradle Of Filth de afgelopen twintig jaar heeft uitgebracht.

Op het nieuwe plaatwerk schept de formatie een somber toekomstbeeld. Dit wordt kracht bijgezet met even sombere teksten en muziek. Dit openbaart zich meteen al in de symfonische opener The Fate Of The World On Our Shoulders die overgaat in Existential Terror. Dreigende gitaarriffs nemen de orkestratie over, samen met een duivels klinkende Dani Filth. Nu de frontman zijn hoge screams al tijden niet meer hele songs vol kan houden, varieert hij meer dan ooit. Van felle uithalen tot laag en boosaardig gegrom werkt hij zich een weg door het nummer. Hij redt zich hierbij uitstekend en vervult zijn rol als diabolische verhalenverteller met verve.

Minstens zo gevarieerd en imponerend is het gitaarwerk van het duo Richard Shaw en Ashok. Al sinds 2014 zijn ze onderdeel van de formatie en het is overduidelijk te merken dat de bijdragen van beide heren ervoor zorgen dat het collectief beter presteert. De Iron Maiden-achtige gitaarriffs hebben de laatste platen al een grotere rol, maar zijn ditmaal nog prominenter aanwezig. Daarnaast heeft de groep zich ditmaal versterkt met toetseniste Anabelle Iratni. Haar spel en vocale bijdragen zijn subliem, werken sfeerversterkend en zijn zeker wanneer haar bijdragen afgewisseld worden met de zang van Dani (zoals in Black Smoke Curling From The Lips Of War) een genot voor de oren.

De combinatie van deze elementen zorgt voor een spetterend spektakel. Het materiaal op Existence Is Futile klinkt melodischer, frisser en met regelmaat fel en agressief. Zo behoort het snelle How Many Tears To Nuture A Rose tot één van de hoogtepunten met zijn galopperende gitaarriffs, opzwepend gedrum en het memorabele refrein. Maar ook het intieme Discourse Between A Man And His Soul imponeert en geeft volop ruimte aan de muzikanten om hun kunsten te etaleren. Het is dan ook prettig dat Cradle Of Filth de gehele plaat het hoge niveau vast weet te houden, want ook naarmate de plaat zijn einde nadert, lijkt de groep geen gas terug te nemen.

Sterker nog: de beste tracks lijken zelfs voor het laatst bewaard te zijn. Doug Bradley (Pinhead uit de Hellraiser-films) keert hierbij ook nog meermaals terug om de nummers van flair te voorzien, wat zich uit in sterke quotes. Liefhebbers van de films met de gespijkerde demon zullen dan ook verrukt zijn om in Sisters Of The Mist one-liners als "We have such sights to show you" te horen. Let wel op dat deze track samen met het uitstekende Unleash The Hellion alleen te horen is op de deluxe-editie van de plaat. Dus voor de liefhebber die overweegt om dit album te kopen, is het absoluut aan te raden om uit te kijken naar deze versie.

Al met al kun je stellen dat Cradle Of Filth met Existence Is Futile één van zijn sterkste platen uit zijn toch al behoorlijke discografie uitbrengt. Ondanks dat platen als Dusk And Her Embrace (1996), Cruelty And The Beast (1998) en Midian (2000) onbetwiste klassiekers zijn, laat de formatie horen dat het horrorsprookje meer dan twintig jaar later nog steeds relevant en lang niet uitverteld is. Deze plaat gaat onbetwist een hoge notering krijgen in de jaarlijsten.

1. The Fate Of The World On Our Shoulders
2. Existential Terror
3. Necromantic Fantasies