• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Inner Stream - Stain The Sea
Label: Frontiers Music Srl

Inner Stream - Stain The Sea

Inner Stream is het geesteskind van zangeres Inés Carolina Vera Ortiz. Samen met haar broer Jorge richt de Argentijnse het project al in 2008 op in Buenos Aires. Het duurt echter tot 2017 voordat het initiatief het juiste zetje krijgt. Dat gebeurt door toetsenist/producer Guillermo De Medio, bekend van onder meer zijn samenwerking met Tarja Turunen. Frontiers Music-baas Serafino Perugino ziet wel wat in het project en biedt Inner Stream een contract voor meerdere albums aan. Daarvan is Stain The Sea het eerste.

Ortiz geeft direct in Massive Drain haar beste visitekaartje af. De Argentijnse heeft een prettig in het gehoor liggende, melodieuze zangstem waar soul in zit. Ze laat niet alleen haar zangkwaliteiten gelden. Het geweldige refrein, dat meteen blijft hangen, getuigt van bovengemiddelde songwritingkwaliteiten. De 39-jarige frontvrouw, die in verschillende powermetalbands en projecten heeft gezeten, maakt een gepassioneerde en professionele indruk. Ze blijkt zowel geïnspireerd te zijn door popartiesten (Whitney Houston, Mariah Carey) als zangeressen uit de rock en metal (Cristina Scabbia, Lzzy Hale, Amy Lee, Elize Ryd).

De muziek is dan ook een smeltkroes van pop, alternatieve rock en gothic metal. De nummers zijn relatief eenvoudig en standaard opgebouwd en staan in dienst van de zang van de frontvrouw. Een stoere, stevige vierkwartsmaat van de ritmesectie, doeltreffende, maar niet opvallende heavy riffs en gothic pianoloopjes vormen de belangrijkste ingrediënten.

Hoewel het tempo varieert, de compacte composities in veel verschillende jaren zijn geschreven en het album te beschouwen is als een dagboek van Ortiz, ligt inwisselbaarheid op de loer. Zeker de eerste luisterbeurten.

Wie het album vaker beluistert, ontdekt wel degelijk verschillen. Zo bevat Dance With Shades trance-invloeden, rockt het nummer heel prettig in het refrein en bevat het een paar zeldzame gitaarsolo’s. Vanwege die extra’s en vanwege de beklijvende melodielijnen behoort dit nummer samen met Massive Drain tot de hoogtepunten. Drown Me is een soort 3 Doors Down-achtige powerballad met een neerslachtige uitstraling en sterke zanglijnen in het refrein.

Stain The Sea is een aangename kennismaking met Inés Carolina Vera Ortiz. Wel is het jammer dat na de ijzersterke openingstrack het beste er wel af is. Het is vooral degelijkheid wat de klok slaat. Zeker niet slecht, maar niet opvallend genoeg om het verschil te maken. Het is te hopen dat op toekomstige albums meer toppers als Dance With Shades en Massive Drain staan.

1. Massive Drain
2. Fair War
3. Hunt You