• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Razor - Escape The Fire
Label: High Roller Records

Razor - Escape The Fire

Aan het begin van de jaren tachtig brak Razor door met de ep Armed And Dangerous (1984). Mede daardoor wist de Canadese band een platendeal bij Attic Records binnen te slepen. Escape The Fire zou de eerste langspeler worden, maar het label besloot anders. Enkele tracks van de demo Escape The Fire verschenen op het debuutalbum Executioner's Song (1985) en de rest verdween in een la. Op het rijke internet is de complete demo al enige tijd te vinden. Ondertussen is Razor vooral bekend onder thrash- en speedmetalfans op leeftijd of moderne referenties aan hun songs. Begin jaren negentig was de koek voor de Canadezen onder leiding van gitarist Dave Carlo op. Hoewel de groep na een pauze begon aan een nieuw hoofdstuk, is er al lange tijd geen nieuw materiaal uitgebracht. Af en toe verschijnt het kwartet met nog altijd aanvoerder Carlo en inmiddels ook de oudgediende bassist Mike Campagnolo tijdens een festival, maar het grote succes en meer naamsbekendheid zijn uitgebleven.

Wellicht dat het officieel uitkomen van Escape The Fire daar verandering in brengt, want deze demo verdient meer aandacht dan slechts een voetnoot in de rijke speed- en thrashmetalhistorie. De geluidskwaliteit laat hier en daar te wensen over, maar dat dit een club energieke heren zijn die weten hoe een stevige pot metal in elkaar steekt, is duidelijk. Het geluid is over het algemeen rauw en dat geldt ook voor de zang van Stace "Sheepdog" McLaren. Lekker bot en bruut en met brullen op momenten wanneer de energieke muziek daarom vraagt. Het is de perfecte vocalist voor dit type muziek uit deze periode.

Qua muzikale richting lijkt het op een allegaartje van Motörhead, Venom en Slayer. Er zijn vroege invloeden van thrash en speed metal in te herkennen, maar rappe hardrock en NWOBHM spelen ook een belangrijke rol. Vlijmscherpe, rappe riffs zijn er in overvloed, bijvoorbeeld tijdens City Of Damnation, Heavy Metal Attack en Escape The Fire, terwijl de hardrock en klassieke metal sterk weerklinkt tijdens Distant Thunder en Frostbite. Heerlijk!

Met een visitekaartje als dit Escape The Fire is het geen wonder dat de band snel aan een label kwam. De ongenuanceerde en rauwe metal van Razor grijpt en beklijft direct. De geluidskwaliteit van deze (her)uitgave is acceptabel met enkele lelijkheden. Verwacht echter geen volledig afgewerkt product. Zelfs in deze oervorm is deze schijf echter de moeite waard. Het blijft gissen naar hoe het zou zijn gelopen met Razor wanneer deze demo in deze samenstelling zou zijn uitgekomen, want zo ontzettend veel verschilt deze uiteindelijk niet van het eigenlijke debuut. Het kan in ieder geval geen kwaad om de lekkere, Canadese rechttoe-rechtaan-thrash opnieuw onder de aandacht te brengen.

1. City Of Damnation
2. Time Bomb
3. Distant Thunder