Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Kingfisher Sky - Rise
Label: Eigen Beheer

Kingfisher Sky - Rise

De muziekwereld is niet eerlijk. Terwijl bands met een gimmick hoog op festivalposters staan, moeten kwaliteitsbands die originele en hoogwaardige muziek maken het vaak doen met een veel kleinere belangstelling. Kingfisher Sky valt in die laatste categorie. De progressieve rockband van eigen bodem komt al jaren met uitstekende ep’s en full-lengths. Is Rise wederom zo’n adembenemende luisterervaring?

Een volmondig ja is daarop het antwoord. Die conclusie kun je al na de tweede compositie (Rain On Your Parade) trekken. Daarin brengt de groep op intrigerende wijze progressieve rock, folk, klassieke muziek en metal samen. Het nummer begint rustig en blijft maar groeien. Dit is songwriting van de bovenste plank! Jammer dat het nummer na ruim vier minuten afgelopen is.

We blijven nog even bij Rain On Your Parade. Niet alleen de songwriting valt in zeer positieve zin op, maar ook de mix. Dat geldt overigens voor de hele ep. Precies op de juiste momenten treden bepaalde elementen op de voorgrond: de bas en even later de mandoline tijdens het couplet, de klassieke klanken in het refrein en de heavy riffs erna. En dan zijn we er nog niet, want we hebben het nog niet gehad over de opbouw halverwege met toetsenspel en een hammondorgelsolo. Zo zit je constant op het puntje van je stoel.

Je zou bijna vergeten dat er nog drie andere tracks op deze ep staan. Nummers die weinig onderdoen voor Rain On Your Parade. In Rise Up, dat dankzij het ritme aan het begin een beetje aan Phantom Agony van Epica doet denken, komen heavy riffs en klassieke muziek mooi samen terwijl Judith Rijnveld laat horen wederom gegroeid te zijn als zangeres. Haar zang is één van de smaakmakers op dit schijfje. Ook in Grey Fields, dat met zijn synthesizerklanken voor een ruimtelijk gevoel zorgt, komt ze met een beklijvende en zelfverzekerde voordracht. Fool’s Anthem is met zijn funky vibe een beetje een vreemde eend in de bijt.

Rise is Kingfisher Sky ten voeten uit. Diverse stijlen komen in eigenzinnige en prima geschreven nummers samen, waaruit de progressie van de songwriting- en technische kwaliteiten van de bandleden blijkt. Deze ep rechtvaardigt meer dan ooit een groter publiek dan waarmee de kwaliteitsband zich doorgaans in kleine zaaltjes tevreden moet stellen. Kingfisher Sky verdient namelijk veel meer.

1. Rise Up
2. Rain On Your Parade
3. Grey Fields