• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Iron Man - Hail To The Riff
Label: Argonauta Records

Iron Man - Hail To The Riff

"Iron Man lives again" is een bekende en gevleugelde kreet die meer dan eens van toepassing is geweest op het uit Maryland afkomstige Iron Man. Deze doomband heeft diverse keren op zijn gat gelegen, maar kwam altijd weer terug, vaak met een flink gewijzigde bezetting. Opgericht in 1988 door gitarist Al Morris III, de enige constante factor in de band, is Iron Man de eerste jaren actief als Black Sabbath-tributeband. Opgepikt door het roemruchte label Hellhound verschijnt in 1993 Black Night als eerste album. Een jaar later met een nieuwe zanger en drummer volgt The Passage. Daarna volgen nog slechts drie albums, met South Of The Earth uit 2013 als laatste. Al Morris III krijgt meer en meer last van zijn diabetes en overlijd in 2018 op zestigjarige leeftijd. Hiermee is dan definitief het doek gevallen voor Iron Man.

De overgebleven bandleden en Argonauta Records hebben daarna achter de schermen gewerkt aan een mooi eerbetoon aan Al. Hail To The Riff voldoet in dat opzicht prima. Gekozen is voor het volledige optreden tijdens het Castle Of Doom Festival in het Italiaanse Pagazzano van 5 juli 2014. Een (h)eerlijke soundboard-opname, waarbij het authentieke, gruizige en smerige gitaargeluid van Al goed in de mix staat. Tijdens het openingsnummer The Fury is het geluid nog niet in balans, maar dat wordt vrij snel recht getrokken en dan is het net of je er zelf bij bent.

Hoewel de twee meest recente albums South Of The Earthen I Have Returned (uit 2009) met vier nummers elk ruim aan bod komen, is er ook aandacht voor de eerste drie albums. Aangezien de optredens van Iron Man in Europa letterlijk op de vingers van één hand te tellen zijn, kan je het als band natuurlijk niet maken om de beginperiode achterwege te laten. Hierdoor wordt de favoriet van uw recensent, het snellere On The Mountain, alwaar The Osmonds ten tijde van Crazy Horses en doom metal moeiteloos met elkaar worden vermengd, ten gehore gebracht. Zanger Dee Calhoun laat met grote regelmaat horen waarom zijn bijnaam Screaming Mad Dee is. Samen met dat gitaargeluid van Al maakt dit van Iron Man een unieke doomband. Het album sluit af met Black Morning, een nog niet eerder uitgebracht nummer, waarbij de zang van Dee wel wat luid in de mix staat. Iron Man was indertijd wel bezig met het schrijven van nieuwe nummers, maar dat heeft helaas niet meer tot een nieuw studioalbum mogen leiden.

Hail To The Riff is in de vorm van een prachtige dubbel-lp een waardig afscheid voor de band en een mooie nagedachtenis aan Al Morris III. Jammer dat de beelden er niet op kunnen staan, want de locatie is werkelijk schitterend, zie hiervoor de YouTube-beelden. De overgebleven bandleden hebben samen met gitarist Willy Rivera een nieuwe band geformeerd: Spiral Grave. Na een drietal singles kan het debuutalbum van de band er dit jaar worden verwacht.

1. The Fury
2. Run From The Light
3. The Worst And Longest Day