• Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Heart Healer - The Metal Opera By Magnus Karlsson
Label: Frontiers Music Srl

Magnus Karlsson is als muzikant en producer bij veel projecten en bands betrokken (geweest). De Zweed is de laatste tijd zeer productief. Vorig jaar verschenen het derde album van zijn project Magnus Karlsson's Free Fall, het debuut van Allen/Olzon en de dertiende full-length van Primal Fear. Alsof dat nog niet genoeg was, schreef hij ook nog de metalopera Heart Healer, die ontworpen, geregisseerd en gemonitord is door de Italiaanse Frontiers Music-baas Serafino Perugino.

Op The Metal Opera By Magnus Karlsson laat de Zweedse multi-instrumentalist zijn liefde voor orkestrale en filmmuziek horen, alsmede die voor jarentachtigrock en symfonische metal. Alles aan deze release klinkt groots en filmisch (Hans Zimmer). De orkestraties in Awake en Weaker behoren tot de beste die je binnen de symfonische metal tegenkomt. Ze staan prominent in de mix, zonder de metal-elementen helemaal weg te drukken. Zo zijn de vele gitaarsolo’s goed uitgelicht. De ritmesectie valt veel minder op en schikt zich in een ondersteunende taak.

De teksten van de tien tracks vormen een conceptverhaal, waarbij Adrienne Cowan (Seven Spires, Sascha Paeth's Masters Of Ceremony, Avantasia) de hoofdrol speelt. Ze wordt wakker zonder geheugen en weet niet waar ze is. Ze komt er al snel achter dat ze helende gaven heeft, maar iedere keer als ze iemand geneest, wordt ze zelf zwakker. Op haar ontdekkingsreis naar wie ze zelf is, ontmoet ze andere karakters. Die worden gespeeld door Netta Laurenne (Smackbound, Laurenne/Louhimo), Youmna Jreissati (Ostura), Ailyn (Her Chariot Awaits, ex-Sirenia), Noora Louhimo (Battle Beast), Margarita Monet (Edge Of Paradise) en Anette Olzon (The Dark Element, ex-Nightwish).

Het leidt vanzelfsprekend tot een vocaal divers album, want elk van de zangeressen heeft een onderscheidende zangstem. De hoofdrol voor Cowan is op haar buik geschreven. Dat onderstreept ze direct in openingstrack Awake (prachtig hoe ze de hoogte ingaat) en tegen het einde in het filmische Weaker. Ook de andere frontvrouwen brengen het er prima van af. Je kunt duidelijk horen dat ze het beste uit zichzelf halen.

Er is nauwkeurig afgewogen wie welke partij zingt. De overgangen tussen Youmna, Margarita, Netta in het zware Come Out Of The Shadows zijn groot, maar wennen wel. Datzelfde geldt voor het filmische Back To Life, waarin de scherpe vocalen van Margarita, de zwoele van Ailyn en die van Adrienne elkaar afwisselen. Die van Adrienne en Anette lijken veel meer op elkaar, zoals blijkt uit de melodieuze, toegankelijke rocker Who Can Stand All Alone. Ook in When The Fire Burns Out (Netta, Ailyn en Youmna) en de sterke rocker Evil’s Around The Corner (Noora en Adrienne) verlopen de transities soepel. In This Is Not The End, de grote finale van het omvangrijke werkstuk, nemen alle zeven zangeressen de microfoon ter hand. Die wisselwerking pakt goed uit.

Heart Healer is een prachtige metalopera. Je blijft geboeid luisteren dankzij de prima orkestraties en zeer fraaie bijdragen van de zangeressen. De elf bombastische composities doen nauwelijks voor elkaar onder. Ze zijn stuk voor stuk memorabel. Awake en Weaker zullen evenwel tot de topfavorieten behoren. Met de afsluiter This Is Not The End is er hoop op een vervolg op dit prachtige debuut. Het is zonder meer één van de meest overtuigende producties van Serafino Perugino en uiteraard Magnus Karlsson, die ondanks zijn hoge productiviteit kwaliteit blijft bieden.

1. Awake
2. Come Out Of The Shadows
3. Who Can Stand All Alone