Evilfeast / Uuntar - Odes To Lands Of Past Traditions
Label: Heidens Hart
Het Poolse Evilfeast staat garant voor een muzikale reis. Een dromerige spooktocht langs duistere spelonken en schaduwrijke diepten, tegen een achtergrond van uitgestrekte wouden en besneeuwde bergtoppen. Maar weinig blackmetalbands zijn zo goed in staat de luisteraar zo mee te slepen. Elke keer weer. Deze hagelnieuwe split-cd met de Nederlandse heren van Uuntar blijkt niet anders.

Achter Evilfeast gaat de muzikant GrimSpirit schuil. Van huis uit een toetsenist en dat hoor je. De man weet sinistere keyboardlijnen op een prachtige manier samen te smelten met klanktapijten van ambient en helse black metal. Synthesizersolo's hoef je ook weer niet te wachten bij Evilfeast. De keyboards hebben altijd een ondersteunende rol. Het kille gitaarwerk is net wat dominanter aanwezig.

Uuntar kende ik voorheen niet, maar een blik op het personeelsbestand zegt genoeg. Zo staat Arjan Peeks van Cultus, Blackdeath, Heimdalls Wacht en platenlabel Heidens Hart op de loonlijst. Samen met Maarten Langedijk stort hij zich met Uuntar (oud-Germaans voor winter) op een sound die niet zo gek ver van Evilfeast verwijderd is. Atmosferische black metal slaat ook hier de klok. Met Nederlandstalige teksten, waarin de oude Germanen, voorvaderen en de nodige vervlogen tradities flink wat veren in de kont gestoken krijgen.

Op deze split-cd treffen we twee nummers uit Polen en twee uit Nederland. Na één keer luisteren is vlot duidelijk dat deze split-cd geen willekeurige keuze van de twee deelnemende bands geweest is. Het materiaal sluit goed op elkaar aan en veel kwaliteitsverschillen zijn er niet. Wel heb ik een mespuntje meer met de sound van Evilfeast. Dat is vooral te danken aan de opener A Castle Enfolded In Crimson Twilight, een overheerlijke, epische krachtpatser van ruim dertien minuten. In het nummer komen alle elementen samen die ik zo waardeer bij deze eenmansband. De compositie steekt puik in elkaar, bevat voldoende ontwikkeling en hangt aaneen van erg goede en ijzige gitaarriffs. De keyboards vormen ondertussen perfecte ondersteuning.

Uuntar brengt met Zon Op De Boer ook een lange track van ruim tien minuten. Deze track van dit tweetal bevalt me het beste. Het gitaarwerk mag er zijn en de krasserige vocalen van Peeks scheuren het geluidsbeeld aangenaam (mits je van black metal houdt) open. De compositie kent wat lichte folk-invloeden, hoewel deze nooit de overhand nemen. Agressie en melancholieke melodieën maken hier duidelijk de dienst uit.

De twee overige nummers zijn een slag minder dan de twee bakbeesten op deze cd, maar mogen er gewoon zijn. In Umbra Refugiis Luminem Exsecrari (Evilfeast) is overigens een cover van het mij niet bekende Helgrindr. Zowel Evilfeast als Uuntar is simpelweg het meest bedreven in langere nummers met een zorgvuldige spanningsopbouw en uitgesponnen riffherhalingen en -wisselingen.

Zeker underground black metal loopt over van de split-releases die meestal half goed en half slecht zijn. Het is fijn om te constateren dat dit exemplaar de volle zesendertig minuten boeit. Productioneel valt er weinig op het gure werkje aan te merken en het artwork ziet er verzorgd uit. Bovendien biedt deze release me nogmaals de kans om weer eens te benadrukken hoe tof Evilfeast is. Als je van sinistere black metal houdt met keyboards, dan kan het gewoon nauwelijks beter. Maar misschien is dat ook wel mijn probleem.

1. A Castle Enfolded In Crimson Twilight (Evilfeast)
2. In Umbra Refugiis Luminem Exsecrari (Evilfeast)
3. Zon Op De Boer (Uuntar)