• Darrell "Dimebag" Abbott (Pantera) - 2004
  • Gary Thain (Uriah Heep) - 1975
  • John Lennon (The Beatles) - 1980

Midnight - Rebirth By Blasphemy
Label: Metal Blade Records
Midnight - Rebirth By Blasphemy
Midnight is het soloproject van de Amerikaan Jamie Walters, die opereert onder het pseudoniem Athenar. De eerste demo van dit blackened thrashmetalproject verscheen al in 2003, maar de eerste langspeler liet tot 2014 op zich wachten. Athenar wilde eigenlijk alleen maar ep's en splits uitbrengen, maar na elf jaar veranderde hij toch van gedachten. Nu heeft hij duidelijk de smaak te pakken, want zes jaar later verschijnt de vierde full-length Rebirth By Blasphemy. De albums die Athenar zo rap uitbrengt, werpen duidelijk hun vruchten af. Midnight heeft onderhand namelijk aardig wat fans. Dit album wordt dan ook, als eerste van Midnight, uitgebracht door Metal Blade Records.

Door dit contract is waarschijnlijk meer geld vrijgekomen voor de productie. Deze is in vergelijking met de vorige albums namelijk verbeterd. De muziek klinkt gelikter en minder vuig dan op voorgaande platen. Dit zou voor sommige fans een afknapper kunnen zijn, aangezien Midnights geluid werd getypeerd door de punkinvloeden en de ruige productiekwaliteit. Aan de andere kant is de muziek een stukje toegankelijker geworden en neigt deze nu meer naar thrash metal dan punk. Het is maar net waar je voorkeuren en verwachtingen liggen of dit een verbetering of kritiekpunt is.

Gelukkig maakt Athenar nog steeds fijne, vurige blackened thrash metal. Vanaf opener Fucking Speed And Darkness is het duidelijk dat het lastig is stil om te blijven zitten. De gitaarsolo’s en aanstekelijke melodieën zorgen ervoor dat het nummer snel in je hoofd zit. De energie spat ervan af, maar ook van andere snelle nummers als Devil’s Excrement en Raw Attack. Er zijn ook genoeg midtemponummers. Tijdens onder andere Rising Scum en het titelnummer wordt het gas wat teruggenomen. De sfeer is grimmiger en de nadruk ligt meer op het gitaarwerk.

Dat Athenar erg houdt van de basgitaar is op dit album minder te horen dan op voorgaand werk. Desalniettemin zijn de baslijnen duidelijk aanwezig en geven deze de muziek een fijn punkrandje. Zijn gitaarwerk is uitstekend. Zowel de ritmepartijen als de solo’s zijn goed uitgevoerd en klinken afwisselend. Zijn rauwe stem werkt aanstekelijk en de teksten zitten zo in je hoofd. Hij articuleert goed en weet een fijne tussenweg te vinden tussen thrashy gegrom en blackmetalgekrijs. Hij lijkt zijn inspiratie te halen bij zangers als Cronos (Venom) en Tom Angelripper (Sodom).

Midnight heeft met Rebirth By Blasphemy een stap vooruit gezet. Nu Athenar heeft getekend bij een groot label, lijkt het erop dat hij klaar is voor een groter publiek. De geliktere productie en ietwat toegankelijkere nummers hebben ervoor gezorgd dat dit album eerder fans van Toxic Holocaust aanspreekt dan fans van Deströyer 666. Dit is uiteraard niet per se negatief. Rebirth By Blasphemy is namelijk een erg vermakelijk album, gevuld met vurige nummers.

1. Fucking Speed And Darkness
2. Rebirth By Blasphemy
3. Escape The Grave