• Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Mobius - Kala
Label: Eigen Beheer

Mobius - Kala

Heb je enig idee waar Réunion ligt? Het is een Frans overzees departement in Afrika tussen Madagaskar en Mauritius. Op dat eiland is Mobius opgericht. Inmiddels is de progressieve metalformatie echter gevestigd in Lyon. Het is dan ook niet vreemd dat de muziek heel divers is. TesseracT, Leprous, Monuments, Pain Of Salvation en Haken komen in gedachten op bij het beluisteren van de songs, maar wat het nog veel interessanter maakt, is de aanwezigheid van elementen uit jazz en wereldmuziek, waaronder de Zuid-Indiase klassieke muziek.

Nou, dat zal wel van hot naar her vliegen, denk je wellicht. Het tegendeel is waar, al moet de groep nog wel werken aan de samenhang in de mix, zowel op het productionele als op het compositorisch vlak. Het geheel omvat namelijk zoveel dat het de nodige luisterbeurten kost om alles te doorgronden. Je hoort echter de potentie. Het Franse collectief integreert namelijk de verschillende stijlen (metal, wereldmuziek, elektronica) op een interessante manier, waardoor je constant geboeid zit te luisteren. Daardoor is het album voorbij voordat je er erg in hebt en heb je snel de neiging om weer van voren af aan te beginnen.

Ondertussen zit je het boekje bij de cd wellicht te lezen. De teksten zijn zeer persoonlijk en onder andere geïnspireerd door het overlijden van de vader van de zus van zangeres Heli Andrea. Ze handelen over wat er gebeurt op het moment dat leven en dood elkaar treffen (Abhinivesha अभिनिवेश) en wat er daarna met de ziel gebeurt (Akasha आकाश). Andrea brengt de verhalen met een aangename, melodieuze zangstem. Ze is zangcoach, maar heeft wel heel duidelijk een accent. Ze gebruikt evenwel op geslaagde wijze verschillende technieken en in Sharira शरीर komen de namen van Tatiana Shmailyuk (Jinjer) en Einar Solberg (Leprous) even in gedachten op. Ook zingt ze in verschillende talen. In Abhinivesha अभिनिवेश gebruikt ze het vocale aspect van de kunstvorm konnakol.

Ook de levendige en soms swingende muziek is veelzijdig. Het kwintet gebruikt verschillende folkinstrumenten, waaronder de sitar en authentieke percussie-instrumenten. Soms gaat het er stevig aan toe en komt de metal op de voorgrond, maar er zijn altijd melodieuze componenten. Niet alleen in de zang van Andrea, maar ook in de bijdragen op gitaar, keyboard en zelfs bas. In de rustige passages hebben de nummers zelfs een meditatieve werking. De beste voorbeelden daarvan zijn het intermezzo U en de outro Agni अग्नि. Ze bieden de luisteraar een welkome adempauze.

Veel verschillende ideeën komen dus samen, die nog wat beter gestructureerd hadden kunnen worden. Het bekende less-is-more-advies is hier van toepassing. Naarmate je de plaat vaker beluistert, vallen de puzzelstukjes overigens steeds beter op hun plaats. Mukti मुक्ति, Akasha आकाश en Bhati भाति ontwikkelen zich tot de hoogtepunten van de plaat. Dat Mobius veel talent en prima ideeën heeft, is overduidelijk. De groep heeft zich bovendien aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het debuutalbum The Line (2016). Liefhebbers van Agent Fresco, VOLA, Orphaned Land, Persona en bovengenoemde bands nemen beslist de moeite om Kala aan een aantal luisterbeurten te onderwerpen.

1. A
2. Abhinivesha अभिनिवेश
3. Sharira शरीर