• Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Blind Guardian Twilight Orchestra - Legacy Of The Dark Lands
Over het orkestrale project van Blind Guardian is niet bepaald geheimzinnig gedaan. De afgelopen twintig jaar kwam tijdens interviews altijd ter sprake dat zanger Hansi Kürsch en gitarist André Olbrich op de achtergrond bezig waren met dit album. Tijdens de schrijfsessies van Nightfall In Middle Earth (1998) had het tweetal een aantal songs geschreven die beter geschikt zouden zijn als volledig orkestrale nummers. Vervolgens hebben Hansi en André tijdens elke nieuwe albumcyclus van Blind Guardian een paar nummers opzij gezet voor het toekomstige orkestrale album. In 2019 is daar dan eindelijk het eindresultaat genaamd Legacy Of The Dark Lands.

Kosten noch moeite zijn gespaard om een waar spektakel van het geheel te maken. Alle muziek is met een echt orkest en koor opgenomen. Samples komen niet voorbij. Voor het verhaal heeft de band de handen ineengeslagen met de Duitse fantasyschrijver Markus Heitz. Hij heeft speciaal voor het album de nieuwe roman The Dark Lands geschreven. Het verhaal is gesitueerd in de zeventiende eeuw tijdens de dertigjarige oorlog, maar dan met magische spreuken, legers van reuzen en tripjes naar de hel. Voor de gesproken teksten zijn dezelfde stemacteurs ingehuurd als die we nog kennen van Nightfall In Middle Earth.

Op het album At The Edge Of Time uit 2010 kon al kennisgemaakt worden met het orkest in de nummers Sacred Worlds en The Wheel Of Time. Dit zijn echter wel pure metalsongs, die dankzij het orkest qua niveau en sfeer omhoog getild worden. Op Legacy Of The Dark Lands hoef je geen gitaren en drums te verwachten. Daarom heeft de band zich voor deze gelegenheid Blind Guardian Twilight Orchestra genoemd.

De meeste Blind Guardian-fans zullen natuurlijk ontzettend benieuwd zijn hoe hun favoriete muziek in orkestrale vorm klinkt. Ik ben zo’n fan, maar het valt mij ontzettend tegen. Ik kan me echter voorstellen dat anderen het geweldig vinden. Alle nummers zijn prachtig opgezet, bevatten vele lagen om de aandacht vast te houden en hebben typisch meezingbare Blind Guardian-refreinen. Mijn probleem is dat Legacy Of The Dark lands een gigantische kluif is om doorheen te komen. Het ontbreekt vooral aan écht memorabele melodieën en een terugkerend thema dat de harten sneller doet kloppen. Thema’s van films zoals Star Wars, Jurrasic Park en Lord Of The Rings… zoiets herkenbaars en episch zou ik graag gehoord willen hebben.

Hoewel de plaat niet aan alle fans besteed zal zijn, is respect en waardering voor deze band die een bijzondere plaat heeft opgenomen, beslist op zijn plaats. Hansi en André roepen jarenlang dat ze dit graag willen doen en ze hebben de daad bij het woord gevoegd. Legacy Of The Dark Lands is zeker indrukwekkend te noemen, maar ik wacht liever op het volgende studioalbum vol met gierende gitaren en donderende drums.

1. 1618 Ouverture
2. The Gathering
3. War Feeds War