• Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Elderwind - Чем холоднее ночь
Label: Eigen Beheer
Elderwind - Чем холоднее ночь
Muziek is gevoel en daarom zeer afhankelijk van de stemming van de luisteraar. Nu de dagen korter en donkerder worden en het buiten koud en verstild is, zullen veel metalliefhebbers ook hun muziekvoorkeuren enigszins aanpassen aan het klimaat. Zo werkt het bij mij althans. Terwijl in de zomer relatief vaker stoffige hardrock-, heavy- en powermetalplaten voorbijkomen, worden de wintermaanden getekend door een relatief grote hoeveelheid obscure en vaak introverte, atmosferische black metal. Het tweede album van het Russische Elderwind, dat in het Engels vertaald de passende titel The Colder The Night heeft meegekregen, vormt dan ook de perfecte soundtrack voor de koude dagen richting het eind van het jaar. De plaat verscheen vorig jaar, maar heeft de redactie van Metalfan.nl nooit bereikt. Deze gure dagen bieden dan ook een uitgelezen mogelijkheid voor een verlate kennismaking.

De minimalistische, met vreedzaam klinkende synths opgepoetste black metal van Elderwind doet aan als een combinatie van de meditatieve black metal van Lustre en de ingetogen, epische klanken van Summoning. De nummers sluiten qua sfeer perfect aan bij de stemmige hoes. De kalme en gruizige riffs wekken een sfeer van introspectie en melancholie op, terwijl de lichte, serene keyboardklanken beelden van onberoerd natuurschoon vertolken. Daarmee leent de muziek van Elderwind zich perfect voor druilerige en regenachtige dagen. Met Алтай (Altay) en Осенним волшебством (With Autumn Magic) is het heerlijk wegdromen. Beide tracks vallen op door hun mooie gitaarlijnen en glooiende postrockgetokkel. Frontman Alexander Shirochenko beschikt bovendien over een sterk, rasperig stemgeluid dat doet denken aan dat van Thurios (Roman Blahykh) van Drudkh.

Hoewel Elderwind erin slaagt om dit album de juiste sfeer mee te geven, is er zeker nog ruimte voor verbetering. Want ook al schuilt er een zekere schoonheid in de repetitieve klanken van de band, de nummers klinken wel erg inwisselbaar. Daardoor ebt de aandacht af en toe wat weg, vooral omdat er weinig variatie zit in het tempo. Het zijn met name de twee instrumentale nummers Тишина (Silence) en В сумерках (In The Dusk), die gek genoeg direct na elkaar zijn geplaatst, die lijden onder dit gebrek aan variatie. Het hierop volgende Покидая родные края (Leaving The Homeland) is sterker door de verrassende versnelling. Met het tien minuten durende, afsluitende titelnummer gooit Elderwind eindelijk de schroom van zich af. Deze track is het meest divers en met afstand het beste nummer van het album.

The Colder The Night is een plezierig album geworden, maar mist de echte diepgang of emotie die gerelateerde groepen als Alcest en Violet Cold wél in zich hebben. Desondanks is het zeker geen straf om naar de meanderende sprookjesblack van Elderwind te luisteren. De beste manier om deze muziek tot je te nemen, is dan ook door jezelf in je meest comfortabele stoel te nestelen, wat kaarsen aan te steken en de serene klanken van dit album over je heen te laten spoelen.

1. Алтай (Altay)
2. Утром (In The Morning)
3. Просторы свободы (Vast Of Freedom)