Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

As I Lay Dying - Shaped By Fire
As I Lay Dying - Shaped By Fire
Tijd heelt alle wonden. Na een bewogen periode is As I Lay Dying weer in staat om richting de toekomst te kijken. De meest recente tour laat zien dat er nog steeds genoeg fans zijn die de Amerikaanse metalcoreband in de armen hebben gesloten. Het zijn dezelfde fans die maar liefst zeven jaar geduld moesten opbrengen voor het nieuwe album Shaped By Fire. Dat de mannen onder aanvoering van brulboei Tim Lambesis terug zijn, zullen we weten.

My Own Grave is al een tijd geleden uitgebracht en vinden we terug halverwege de tracklist. Het nummer klinkt verrassend fris, melodieus en brutaal tegelijk. Het tempo ligt lekker hoog en de ritmesectie klinkt bekend en oerdegelijk. De jankende gitaren in combinatie met de strakke powerchords laten niets te raden over: dit is As I Lay Dying op zijn best. Volledig in diezelfde stijl knallen Blinded en Shaped By Fire uit de boxen, nadat Burn To Emerge als intro het album opent. De melodielijnen beklijven als de beste en de refreinen zijn door de veelal cleane zang eenvoudig en snel mee te brullen. De ruige breaks zijn voer voor de liefhebbers van headbangen en moshen. Deze formule gaat op voor alle tracks.

Torn Between en The Wreckage vallen op door een toegankelijker en ingetogener karakter. De tekstuele lading staat daarbij meer op de voorgrond. Tim Lambesis weet overduidelijk wel raad met die ruimte. Gatekeeper is daar met zijn hoge beukgehalte tactisch tussen geplaatst. Het nummer doet op veel fronten zelfs denken aan de no-nonsense aanpak van Lamb Of God. Wat verder opvalt is het pakkende gitaarriedeltje aan het begin van Take What's Left, dat verdacht veel lijkt op de gitaarlijn van The Sound Of Truth (2007). De melodische, kenmerkende gitaarriffs zijn wederom een krachtig wapen van As I Lay Dying. My Own Grave en Redefined laten horen waarom de Amerikanen zo'n grote en trouwe schare fans bezitten. Het zijn twee van de tien meer dan degelijke nummers die Shaped By Fire voor ons in petto heeft.

Na regen komt zonneschijn. As I Lay Dying is terug van weggeweest en zet met dit nieuwe album een solide statement neer. De band wijkt niet af van zijn oorspronkelijke stijl en weet tegelijkertijd toch te bekoren met kwalitatief goede nummers, die voldoende bagage bezitten om niet snel te vervelen. Gewoon puik werk. Welkom terug mannen.

1. Burn To Emerge
2. Blinded
3. Shaped By Fire