Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Review

Lonely Robot - Under Stars
Jaar van release: 2019
Label: InsideOut Music
Lonely Robot - Under Stars
In 2015 riep John Mitchell (Arena, It Bites, Kino, Frost*) een trilogie in het leven, die met Under Stars tot een einde komt. Het scifi-verhaal handelt over een astronaut. De producer, componist en multi-instrumentalist gaat in het derde deel van het drieluik in op de onttrekkende rol die digitalisering en social media hebben op millennials in relatie tot het echte leven. De Brit krijgt op deze derde full-length hulp van drummer Craig Blundell (Steven Wilson, Frost*) en bassist Steve Vantsis (Fish).

De heren spelen een mix van progpop, door de jaren tachtig beïnvloede synth-pop, symfo- en progrock. Soundscapes, filmische elementen (waaronder korte, gesproken stukken met een robotstem) en elektronica vormen een groot onderdeel van de sound. In het bombastische Ancient Ascendant hoor je de invloeden van IQ en Peter Gabriel.

Er is een groot contrast tussen rustige, toegankelijke songs en krachtige, complexere composities. Toegankelijk zijn het catchy Icarus, het rustige, ruimtelijke titelnummer met zijn getokkel en zwoele zang of Authorship Of Our Lives, met een krachtigere voordracht en een memorabele, thematische keyboardmelodie. The Only Time I Don’t Belong Is Now en When Gravity Fails zijn de zwaarste, met daarin een prominente rol voor het gitaarwerk van Mitchell. Laatstgenoemde is het meest uitdagende nummer met net als in Ancient Descendants in fases een maatvoering van 7/8. Het slotstuk is An Ending, met referenties aan Lonely Robot van het debuutalbum Please Come Home (2015).

Ten opzichte van de vorige albums is de soms Seal-achtige zang verbeterd, zoals blijkt uit het rustige How Bright Is The Sun? In Ancient Descendant geeft Mitchell zijn vocalen een rauw randje mee. Hoewel de zang en het toetsenspel de hoofdmoot van de composities vormen, komt het gitaarspel de tweede helft van het album meer op de voorgrond en over de hele lengte zijn er enkele melodieuze solo’s (in het titelnummer, Authorship Of Our Lives, How Bright Is The Sun? en het instrumentale Inside This Machine).

Please Come Home zal bij velen de favoriet blijven, maar het kalmere en gevarieerde Under Stars voldoet aan de verwachtingen. De helder geproduceerde, melodieuze en cinematische collectie composities is doorgaans reflectief van aard en doet je afvragen hoe de wereld er over een paar decennia uit zal zien. Einde verhaal? Hoewel het album eindigt met An Ending heeft Mitchell laten weten dat het nog geen einde verhaal voor Lonely Robot is.

Tracklist:
1. Terminal Earth
2. Ancient Ascendant
3. Icarus
4. Under Stars
5. Authorship Of Our Lives
6. The Signal
7. The Only Time I Don’t Belong Is Now
8. When Gravity Fails
9. How Bright Is The Sun?
10. Inside This Machine
11. An Ending 12. How Bright Is The Sun? (Cosmic Mix, bonustrack)
13. Under Stars (Cosmic Mix, bonustrack)
14. Lonely Robot – Chapter One – Airlock (bonustrack)

Score: 79 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 3 juni 2019

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.