24-10-2020

Final Dawn - Under The Bleeding Sky
Jaar van release: 2004
Label: Karmageddon Media
Final Dawn - Under The Bleeding Sky
Final Dawn komt uit Finland en levert met Under The Bleeding Sky haar debuutalbum af, na eerder de demo Agression Overdrive uitgebracht te hebben. "Ook al bestaan er momenteel tientallen, zo niet honderden Zweedse death metalbands, één meer kan er vast nog bij", moeten zanger Vesa Mattila, drummer Mikko Törmänen en bassist Hessu Meriläinen anno 2000 zo'n beetje gedacht hebben. Men neme de gebruikelijke ingrediënten: een half gruntende, half snauwende zanger, catchy gitaarriffs die hier en daar door een lekkere solo vervangen worden en vrij afwisselende nummers, die echter allemaal op de een of andere manier redelijk bekend voorkomen. Niets nieuws onder de zon dus, maar vermakelijk genoeg om in ieder geval de liefhebbers van Dark Tranquillity en het oude In Flames tevreden te houden.

De acht nummers op Under The Bleeding Sky zitten vrij goed in elkaar qua opbouw en kunnen vooral steunen op een sterke ritmesessie, maar de zanger vind ik niet altijd even overtuigend (de wat hogere uithalen gaan na verloop van tijd nogal op de zenuwen werken, maar gelukkig worden deze slechts sporadisch ingezet). Grootste kritiekpunt is eigenlijk dat het de meeste nummers aan een eigen identiteit ontbreekt: het ligt allemaal wel lekker in het gehoor, maar na het beluisteren van het album blijft geen enkel nummer echt hangen. De nummers Solemn Art en Regression is my Transgression vallen nog het meest op door de lekkere riffs, maar ook deze nummers kunnen niet verhullen dat Final Dawn in feite een vrij anonieme, hoewel zeker niet slechte, band is.

Laten we het erop houden dat Final Dawn met dit album aardig debuteert, maar dat de heren zeker nog wat aan hun songwriterscapaciteiten mogen schaven. Voor de die hard Zweedse death metalfanaten onder ons is dit album wellicht een leuke aanvulling op de collectie, maar verder zou ik eigenlijk niet weten wie hier, gezien de hoge cd-prijzen en de bergen goede albums die de laatste tijd uitkomen, vijftien euro aan gaat uitgeven. Ik in ieder geval niet, want ik heb de promo!

1. Solemn Art
2. Ardent
3. Aggression Overdrive