Helldorado
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in oktober 2025 werd uitgebracht?

Aephanemer - Utopie
An Abstract Illusion - The Sleeping City
Avatar - Don’t Go In The Forest
Battle Beast - Steelbound
Biohazard - Divided We Fall
Coroner - Dissonance Theory
Despised Icon - Shadow Work
Dirkschneider And The Old Gang - Babylon
Evoken - Mendacium
Grailknights - Forever
Hooded Menace - Lachrymose Monuments Of Obscuration
Kirk Windstein - Ethereal Waves
Mammoth - The End
Michael Schenker Group - Don’t Sell Your Soul
Orbit Culture - Death Above Life
Psychonaut - World Maker
Sabaton - Legends
Sanguisugabogg - Hideous Aftermath
Soulfly - Chama
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Testament - Para Bellum
Tombs - Feral Darkness
Wings Of Steel - Winds Of Time
Wolvennest - Procession
een ander album uit oktober 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    7 november:
  • Ad Infinitum, Seven Spires en Phantom Elite
  • Brainstorm festival
  • 8 november:
  • Brainstorm festival
  • Insurrection, Bloid en Stagewar
  • Pro-Pain en Inherited
  • 9 november:
  • Inner Wish en Within Silence
  • Stray From The Path, Alpha Wolf, Graphic Nature en Calva Louise
  • 11 november:
  • Amenra en Marissa Nadler
  • 13 november:
  • Amenra en Marissa Nadler
  • As I Lay Dying en Deathmask
  • Modder en Lintworm
Geen concerten bekend voor 07-12-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Anna Katharina Kränzlein (Schandmaul) - 45
  • Claudio Carrasco García (Poema Arcanus) - 51
  • Greg Tribbett (Mudvayne) - 57
  • Jani Kinnunen (Medicated) - 37
  • Martin "Ducky" Duckstein (Schandmaul) - 53
  • Michael Tangermann (Superior) - 59
  • Richard Fortus (Guns N' Roses) - 59
  • Rob Caggiano (Volbeat) - 49
  • Robin Finck (Guns N' Roses) - 54
  • Ronni Clasen (Manticora) - 47
  • Sebastian Marino (Overkill)† - 60
  • Sergio Ortola Ramon (Phantom Mask) - 47
  • Steve DiGiorgio (Sadus) - 58
  • Tim Calvert (Forbidden)† - 60
  • Tommy Thayer (Kiss) - 65
  • Zach Myers (Shinedown) - 42

Vandaag overleden:
  • Chris Blair (technicus) - 2005
Review

Rammstein - Rammstein
Jaar van release: 2019
Label: Universal Music

Rammstein - Rammstein

Fans van Rammstein moesten er lang op wachten. In een tijd dat touren vele malen lucratiever is dan een nieuwe plaat uitbrengen, nam de Duitse metalformatie tien jaar de tijd om zich te bezinnen op een nieuw studioalbum. Ondertussen waren de heren regelmatig te bewonderen op festivals en in grote arena's en werd er sporadisch gehint naar nieuw werk. Het daadwerkelijke proces om frisse ideeën om te zetten in goede muziek bleek moeilijk en er doken zelfs geruchten op over een afscheidsplaat, al werd dit al even snel weer ontkracht door de band. De vraag is dan ook: hoe staat Rammstein er in 2019 voor? Is de koek op of tovert de formatie nog een konijn uit zijn hoge hoed?

Rammstein liet op voorgaand werk al zien en horen dat het drie belangrijke elementen (visueel, muzikaal en tekstueel) meester is. De meest legendarische tracks zijn die waarin alle drie op zijn plaats vallen. Maar ook wanneer één van deze elementen in mindere mate aanwezig is, wist een ander dit aan te vullen. Het is dan ook geen wonder dat de formatie is uitgegroeid tot een act van wereldformaat, want deze biedt voor ieder wat wils.

Op het naar zichzelf vernoemde album valt alles niet vanzelfsprekend op zijn plaats. Qua materiaal is het een voortzetting van het voorgaande werk. Zo is de onmiskenbare signaturesound niet te missen, zijn de videoclips filmisch van een hoog niveau en zijn de lyrics vaak treffend, sarcastisch, duister of spraakmakend.

Maar ondanks dit alles is de muziek lang niet altijd dreigend of knallend. Het eerste nummer Deutschland is een midtempo meezinger, maar maakt ondanks zijn epische videoclip geen blijvende indruk. Het aan Kraftwerk refererende Radio heeft hetzelfde probleem. Met zijn melodieuze, oorwurmrefrein en kenmerkende keyboardklanken ligt de track goed in het gehoor, maar spannend is deze niet. Die spanning vind je pas terug bij Zeig Dich, wanneer een onheilspellende koorpartij samen met dreigende gitaarriffs zijn intrede doet. Met een groots refrein is dit Rammstein in volle glorie.

Het is uiteindelijk de eerste helft die het meest weet te imponeren. Ausländer en Sex zijn prima songs die vooral de tekstuele kunsten van Till Lindemann laten horen met fijne vocale nuances, maar het is Puppe dat ver boven alles uitsteekt. Het nummer bouwt langzaam op en klinkt vooral akelig. Het ontaardt in een totaal geschifte uitbarsting met een glansrol voor Lindemann. "Es geht nicht gut", brult hij hysterisch. Geloofwaardiger heeft de frontman nog nooit geklonken.

Helaas dient zich daarna een keerpunt aan. De poëtische toon krijgt de overhand en het tempo wordt naar beneden geschroefd. Hierbij wordt de muziek ook meteen een stuk minder interessant. Alsof de lucifer bijna is opgebrand, dooft de plaat langzaam uit. Wie dan ook een album verwacht vol ouderwetse stampers zit ditmaal verkeerd. Zo is Diamant een langzame ballad met ondersteuning van strijkers en is afsluiter Hallowmann een weinig overtuigend nummer dat krachtloos voortkabbelt. Alleen Tattoo biedt nog enigszins stevig verzet met het herkenbare, strakke militaire ritme, maar memorabel is deze niet.

De nadruk van Rammstein ligt vooral op de tekstuele en vertellende aspecten. Muzikaal wordt er ondersteunend gewerkt en er zijn af en toe markante vondsten en mooie instrumentale passages te horen. De Duitsers richten zich ditmaal niet op krakers die de festivalweides doen ontploffen, maar laten de muziek vooral in dienst staan van de teksten. Dit zorgt ervoor dat het echte vuurwerk ontbreekt (wat op zich vreemd is voor Rammstein) en dat de luisteraar zich moet verdiepen in de vreemde gedachten van de verstrooide zanger. Helaas is dit niet de plaat die te boek zal staan als het beste materiaal van Rammstein en dat is na tien jaar wachten toch wel jammer.

Tracklist:
1. Deutschland
2. Radio
3. Zeig Dich
4. Ausländer
5. Sex
6. Puppe
7. Was Ich Liebe
8. Diamant
9. Weit Weg
10. Tattoo
11. Hallowmann

Score: 70 / 100

Reviewer: Marcel
Toegevoegd: 15 mei 2019

Meer Rammstein:

Helldo

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.