Wolf - Evil Star
Jaar van release: 2004
Label: Massacre Records
Wolf - Evil Star
De band Wolf heeft altijd al voor tegenstrijdige reacties en recensies gezorgd. In Duitsland worden de cd's van deze Zweedse old school heavy metal band keer op keer beloond met maximumscores in de grotere magazines. Als je niet Duitse e-zines en magazines leest, kom je echter eerder scores tegen die liggen tussen 50/100 en 80/100. De waarheid ligt (zoals meestal) tussen de twee partijen in. Persoonlijk heb ik Wolf altijd een leuke band gevonden omdat hun twee cd's ( 'Wolf' uit 2000 en 'Black wings' uit 2002) vol ouderwetse heavy metal/hardrock stonden die weliswaar heel gedateerd, maar ook heel leuk klonken.

Dit nieuwe Wolf album is gewoon meer van hetzelfde. We krijgen deze keer negen nieuwe nummers en een cover op ons bordje. Het album begint lekker nwobhm-achtig met 'Evil star'. Hoge zang, twingitaarlijnen en veel solo's kenmerken dit openingsnummer (en ook alle andere nummers van dit schijfje!). De meest opvallende nummers, buiten dus dat uitstekende openingsnummer, zijn deze keer het single-achtige 'Wolf's blood', het korte instrumentale en totaal van Iron Maiden gejatte 'Transylvanian twilight' en de cover (Don't fear) the reaper. Dit laatste nummer is één van de bekendste nummers van de ultieme 'hardrockcultband' Blue Öyster Cult. De versie van Wolf is harder en sneller en meer to the point. Leuk om dit nummer nog eens te horen!

Iedereen die houdt van de heel oude Iron Maiden, Judas priest (zoals ze in de jaren '70 klonken) en van nwobhm in het algemeen, zullen weer volop kunnen genieten van dit werkje. De band heeft echter totaal geen vooruitgang gemaakt ten aanzien van de vorige twee cd's en dat is natuurlijk wel jammer. Een erg voorspelbaar maar op zich nog wel leuk album om af en toe te draaien. De productie was in handen van Peter Tätgren (Abyss studio) en wie de gelimiteerde digipak koopt, krijgt er nog twee covers bij: 'Die by the sword' van Slayer (een erg overbodige en saaie uitvoering: een Slayer-nummer moet je natuurlijk niet veel zachter gaan spelen!) en 'I'm not afraid of life' (een degelijke versie maar ook een totaal niet speciale uitvoering van een minder bekend Ramonses-nummer).

1. Evil star
2. American storm
3. The avenger