• Tom McGuinness (Manfred Mann) - 80

• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

A Pale Horse Named Death - When The World Becomes Undone
Label: Long Branch Records

Nu de dagen kort en donker zijn en het weer een ogenschijnlijk troosteloos dieptepunt heeft bereikt, zijn de omstandigheden ideaal voor het beluisteren van de deprimerende muziek van A Pale Horse Named Death. Het is een tijd stil geweest rondom de ‘Brooklyn Lords Of Doom’. Vijf jaar om precies te zijn. Maar na And Hell Will Follow Me (2010) en Lay My Soul To Waste (2013) geeft ‘APHND’ in 2018 eindelijk een teken van leven.

Het feit dat zanger/gitarist Sal Abruscato zich in 2014 weer aansluit bij Life Of Agony is ongetwijfeld een oorzaak geweest voor de stilte rondom de band. Het demomateriaal dat Abruscato in de loop der jaren heeft verzameld, heeft uiteindelijk geleid tot dertien nieuwe tracks. Stilistisch gezien gaat When The World Becomes Undone gewoon verder waar de vorige plaat stopte. Met Abruscasto en Johnny Kelly heeft de groep twee voormalig leden van Type O Negative in de gelederen. Het is dan niet zo vreemd dat de songs ook sterk die kant op gaan. Ook op deze plaat zijn er weer Alice In Chains-invloeden hoorbaar. Vooral de back-up-zanglijnen en gitaarriffs doen soms denken aan de grunge-formatie.

When The World Becomes Undone komt sterk uit de startblokken met de sombere, maar beeldschone titeltrack. De songteksten en de sfeer zijn neerslachtig en duister, maar de melodieën (vooral het pianospel) mooi en pakkend. Ook Love The Ones The Hate en Fell In My Hole zijn prima songs. Helaas zakt de plaat hierna behoorlijk in. ‘APHND’ houdt de typerende duistere sfeer goed vast, maar halverwege de plaat zijn de songs matig en nauwelijks memorabel. De vier instrumentale intermezzo’s voegen weinig toe en doen dan ook extra afbreuk aan de flow van het album.

’APHND’ herpakt zich een beetje met Splinters. Maar waar de groep de vorige platen op een sterke manier afsluit met een langere track (Die Alone en Cold Dark Mourning) weet het zeven minuten durende Dreams Of The End ook niet te overtuigen. Erg jammer. Een uitgebreide analyse is hier niet nodig. A Pale Horse Named Death klinkt voor de fans nog steeds herkenbaar, maar When The World Becomes Undone haalt simpelweg het niveau niet van zijn voorgangers. Er is nog geen man overboord, maar het moge duidelijk zijn dat dit na een hiaat van zes jaar een teleurstellende release is.

1. As It Begins
2. When The World Becomes Undone
3. Love The Ones You Hate