• Maarten de Brauwer (Consensus) - 38
  • Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Lux Terminus - The Courage To Be
Label: Eigen Beheer
Lux Terminus - The Courage To Be
Lux Terminus is een in 2016 opgerichte progressieve fusionrockgroep, bestaande uit drummer Matthew Kerschner, bassist Brian Craft en toetsenist/componist Vikram Shankar (Redemption), die ook bijna alle nummers schrijft. Het trio, dat reeds samenwerkte in de progressieve metalband Gravity (die actief was van 2004 tot in 2015), begon als cocktailjazztrio, maar switchte al snel naar wat meer uitdaging. De Amerikanen spelen frisse, door pianoklanken gedreven progressieve rock met elementen uit metal, jazz, electropop, fusion en cinematische muziek. Het enige wapenfeit tot nu toe is het in augustus verschenen The Courage To Be.

De songs zijn grotendeels instrumentaal, maar er zijn een paar uitzonderingen. Lauren Nolan (vriendin van Shankar) verzorgt de gelaagde engelenzang in Prologue: The Departure (I) en The Road Home. Shankar zelf zingt in The Road Home (III), dat één van de meest memorabele nummers van deze release is. Niemand minder dan Anneke van Giersbergen is te horen in Epilogue: Fly (IV). Als we het dan toch over gastartiesten hebben, maken we het lijstje compleet met Timo Somers (Delain) en Raphael Weinroth-Browne. Zij spelen respectievelijk een fantastische gitaarsolo en een emotionele cellosolo in The Courage To Be.

Hoewel de uitdagende composities in eerste instantie maar moeizaam blijven hangen, is het een intrigerend album om naar te luisteren. Het nodigt uit om opnieuw beluisterd te worden. Na meerdere draaiuren beklijft het songmateriaal steeds beter. De tracks voeren de luisteraar langs verschillende belevingswerelden. Zo geeft het directe Electrocommunion levendige kracht en brengt The Journey je in een reflectieve mood. Het geheel voelt als een reis (mooi uitgewerkt in Aberration). Het concept is dan ook niet geheel toevallig gebaseerd op een langeafstandsrelatie.

Er zit voldoende afwisseling tussen en in de nummers, die verschillende decennia belichten; jazz uit de jaren zestig en zeventig (Herbie Hancock), de progrock van de jaren zeventig in het stevige, snelle, met hammondorgelpartijen ingeklede, technische Miles Away, de jaren tachtig (Jordan Rudess van Dream Theater) en modernere tijden (de trancebeat in Effusion). Het titelnummer van meer dan twintig minuten is een vak apart. De kolos is dankzij de orkestraties bombastischer dan de andere composities, filmischer in zijn beleving en voorbij voordat je het doorhebt. Een uitstekend staaltje songwriting.

Kerschner, Craft (verantwoordelijk voor het artwork) en met name Shankar (hij schrijft niet alleen de muziek, maar ook de tekst voor Anneke, verzorgt de mix en is ook nog eens technicus) belichten meerdere muzikale werelden (met name fusion) en tijdperken. Zodoende ontstaat een release die zowel het oudere als het jongere publiek (Leprous) vermaakt. Dit soort albums verbreedt je muzikale horizon.

1. Prologue – The Departure (I)
2. Electrocommunion
3. The Journey (II)