Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

Battleroar - Codex Epicus
Label: Cruz Del Sur Music

Battleroar - Codex Epicus

Aangezien in 2005 Age Of Chaos van het Griekse Battleroar één van mijn favoriete albums van het jaar was, ben ik verheugd dat de band nog steeds albums maakt. Met de komst van Sacred Steel-zanger Gerrit Mutz neemt men op Blood Of Legends een iets directere metalsound aan die een behoorlijk contrast vormt met de meer atmosferische sound van de eerdere albums. Op het nieuwe Codex Epicus lijkt Battleroar de juiste middenweg tussen beide insteken gevonden te hebben.

Na het instrumentale intro Awakening The Muse gaat het album meteen lekker opzwepend verder met We Shall Conquer, waarin de band prima balanceert tussen aanstekelijke refreinen, meeslepende solopassages en rauwe bombast. Op het moment dat ik een gastrol van Manilla Road's Mark Shelton (R.I.P.) op zang en leadgitaar voorbij hoor komen in Sword Of Flame ervaar ik naast euforie ook een flinke portie melancholie. De doomy track heeft halverwege een versnelling met een sublieme gitaarsolo van de meester zelf die de gevoelige snaar helemaal raakt. Het echte hoogtepunt van het album is het tragische The Doom Of Medusa, dat over het lot van 147 zeelui gaat, die als gevolg van het vastlopen van het Franse schip Méduse op een vlot de reis terug naar huis probeerden te maken. Het nummer geeft op perfecte wijze de waanzin en gruwelen (uitdroging, moord, kannibalisme) weer.

Met het heengaan van Manilla Road is het fijn dat bands als Battleroar het heilige vuur brandend kunnen houden. Mutz' zang is net zoals bij Sacred Steel niet helemaal perfect, maar hij heeft een herkenbare sound en een passie die onmiskenbaar is en hem een ideale zanger maakt voor dit soort barbaarse, romantische muziek. Het gitaarwerk van Tzortsis en Kontogiorgis is echter de ultieme smaakmaker en zorgt ervoor dat de heroïek altijd goed naar voren komt. Codex Epicus is zodoende voor alle liefhebbers van deze heavy metal-subcategorie een absolute aanrader.

1. Awakening The Muse
2. We Shall Conquer
3. Sword Of Flame