Michael Romeo - War Of The Worlds Pt. 1
Label: Mascot Label Group
Michael Romeo - War Of The Worlds Pt. 1
De eerste festivalshows van Symphony X in 2019 zijn bevestigd. De progressieve metalband staat onder meer op FortaRock. Het was lang onduidelijk wat de toekomst zou brengen, want Symphony X stond op non-actief vanwege zanger Russell Allen. Hij was in de zomer van 2017 betrokken bij een ernstig ongeval met zijn band Adrenaline Mob tijdens een tournee door de Verenigde Staten. De bassist en tourmanager van de band kwamen daarbij om het leven. Logisch dus dat Allen dit trauma moest verwerken voordat hij weer in een tourbus durfde te stappen. Het is hem blijkbaar gelukt, dus de fans hoeven niet te vrezen voor een vroegtijdig einde van Symphony X.

Gitarist Michael Romeo heeft de periode van onzekerheid gebruikt voor het maken van een soloalbum, dat afgelopen zomer is uitgebracht onder de noemer War Of The Worlds Pt. 1. Het blijkt een uitstekend alternatief te zijn voor Symphony X. Romeo schrijft het meeste materiaal voor die band, dus het is geen verrassing dat zijn album daarop lijkt. Symphony X is per album meer riff-georiënteerd geworden en Romeo trekt die lijn door met War Of The Worlds Pt. 1. Nu hij de touwtjes in eigen handen heeft, laat hij de teugels vieren en treedt zijn gitaarwerk helemaal op de voorgrond. Keyboardpartijen zijn wel aanwezig, maar worden vooral gebruikt voor filmische achtergrondsferen.

Opener Fear Of The Unknown laat meteen horen dat Romeo de baas is. Alléén maar snelle riffs en melodieën, in een song die op hoog tempo voorbijkomt. De kristalheldere productie maakt het geheel een waar genot voor de oren. Het hele album is doorspekt met duizelingwekkend gitaarwerk, maar de rest van de nummers zit verfijnder in elkaar. Black en Djinn zijn vooral avontuurlijke composities met sterke refreinen. Daarnaast is Oblivion een stevige headbanger en Believe een prachtige ballade. Allemaal sterke songs en precies zoals je verwacht op een Romeo-soloalbum.

Alleen in F*cking Robots maakt de gitarist een muzikaal uitstapje. Er worden op een interessante, doch bizarre wijze elementen uit de techno geïntroduceerd. Het is daardoor het enige nummer dat niet aan Symphony X doet denken. F*cking Robots is een geslaagd experiment en maakt nieuwsgierig naar wat de gitarist nog meer kan. Er komt echter nog een soloalbum aan, dus het zou goed kunnen dat we het op deel 2 gaan horen.

War Of The Worlds Pt. 1 laat vooral het vertrouwde geluid horen van Romeo. Zanger Rick Castellano heeft dezelfde zangstijl als Russell Allen, maar die stijl verschilt genoeg om te onderscheiden. Het album wordt met elke luisterbeurt een klein beetje beter. War Of The World Pt. 1 heeft van alle albums uit 2018 de meest verslavende werking en eindigt daarom hoog in mijn jaarlijst.

1. Introduction :
2. Fear The Unknown
3. Black