• Ryan Clark (Demon Hunter) - 45
  • Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Cripple Bastards - La Fine Cresce Da Dentro
Label: Relapse Records
De verlamde, Italiaanse klootzakken hebben iets te vieren. Al dertig jaar bestoken de heren ons namelijk met punky grindcore. Voor wie Cripple Bastards niet kent: als de bandleden net zo neuken als dat ze muziek maken, zijn de condoomfabrikanten in Italië intussen miljonairs. Geen tijd voor voorspel, maar gelijk terzake. Na een paar seconden geknetter achter de oogkassen, het geslachtsdeel afsmeren aan het gordijn en binnen een paar minuten weer buiten. Met La Fine Cresce Da Dentro zijn we aangekomen bij het zevende album. Het is wederom van dik hout zaagt men planken.

Er is enerzijds tijd genomen om enkele nummers te voorzien van handen en voeten, maar anderzijds bevat La Fine Cresce Da Dentro ook stuiptrekkingen die moeilijk serieus te nemen zijn. Zo duren Interrato Vivo, Equilibrio Ansiogeno en Quali Sentieri bij elkaar slechts zeventien seconden. Het typen van de titels heeft me meer moeite gekost. Het is, gezien het voorgaande werk en betreffende genre, gelukkig geen complete verrassing. La Memoria Del Dolore, Dua Metà In Un Errore en Crociati Del Mara Interno zijn wel voorzien van de bekende, no-nonsense grindcore. Dat zijn meteen ook de persoonlijke favorieten op dit album.

Waar Cripple Bastards de moeite heeft genomen om ideeën te bundelen, ontstaan krachtige nummers die vol op het doel afstevenen. De punkinvloeden die altijd al hebben meegespeeld, ontstaan voornamelijk door het drumwerk. In Sguardo Neutro, Ombra Nell’ombra en Nervi In Guerra komen die elementen samen met de corebusiness, namelijk grindcore. Naast het ongepolijste gebrul en geschreeuw van zanger ‘Giulio The Bastard‘, horen we ook een hogere, powerviolence-achtige zang (Passi Nel Vuoto). Het meest opvallende nummer is Chiusura Forzata, mede door de langzame opbouw in het vijf minuten klokkende geheel. Er is zelfs wat ruimte voor gitaarriedels en fillwerk op de toms.

Cripple Bastards doet op La Fine Cresce Da Dentro wat het al zolang doet. Complete chaos achterlaten op een geheel eigen wijze. Bereid volgens klassiek, Italiaans recept. Het resultaat smaakt ook nu weer prima, maar zal niet wekelijks op het menu verschijnen. En die vieze mond van het eten? Die smeer je maar af aan dat witte gordijn dat overeind staat in de hoek van de kamer. Buon appetito!

1. Suicidio Assistito
2. Non Coinvolto
3. La Memoria Del Dolore