Blaze Bayley - December Wind
Label: Blaze Bayley Recordings
Blaze Bayley - December Wind
Van een heavymetalzanger pur sang zou je eigenlijk niet verwachten dat die persoon met songtitels op de proppen zou komen zoals Love Will Conquer All of The Love Of Your Live. En het is helemaal onvoorstelbaar dat hij de teksten laat vergezellen van lieflijke, akoestische gitaarmuziek. Toch is dit precies wat Blaze Bayley heeft gedaan met het album December Wind. Met zijn huidige soloband presenteert de Engelsman zich vooral als furieuze zanger van stevige heavy metal. Iets dat hij uiteraard ook deed bij zijn voormalig broodheer Iron Maiden.

Zijn akoestische avontuur op December Wind is echter al een aantal jaren niet nieuw meer voor Blaze. Sinds 2012 treedt hij regelmatig op met de Nederlandse, klassiek geschoolde gitarist Thomas Zwijsen. De Nederlander is vooral bekend van zijn akoestische covers van verschillende Iron Maiden-songs, die hij op briljante wijze in zijn eentje vertolkt. Het is dan ook niet meer dan logisch dat hij dan een oud-zanger van Iron Maiden de nummers laat vertolken. Nu is Blaze niet meteen de eerste keuze van menig Maiden-fan. Maar Bruce Dickinson zal wel lastiger te strikken zijn.

December Wind bestaat uit zeven composities die volledig nieuw zijn. Alleen 2 A.M. is een Iron Maiden-track, waarvan het obscure origineel afkomstig is van The X-Factor. Blaze weet zich prima een weg te banen door de nieuwe composities. De zanglijnen van Eye Of The Storm en de ‘wohoho’-gedeelten lijken van een snelle metaltrack te zijn overgeheveld. Ietwat vreemder klinkt The Love Of Your Life, waarin Blaze zó vrolijk zingt, dat het ongemakkelijk aanvoelt. Zeker wanneer hij halverwege het geluid van een stevige zoen in de microfoon heeft achtergelaten.

Zwijsen bewijst op December Wind dat zijn eigen werk dik in orde is. Toch zijn voor de echte Blaze-fan de covers het meest interessant. Als liefhebber van zijn oeuvre loop ik alleen echt warm voor de tracks die mij het bekendst in de oren klinken. Daarvoor kun je terecht bij de vijf bonustracks die eerder zijn uitgebracht als ep onder de noemer Russian Holiday.

Vier van deze songs zijn Blaze- en Maiden-songs, waarbij het melancholieke Soundtrack Of My Live van het album Blood & Believe een klein hoogtepuntje is. De klapper die de aanschaf van December Wind meer dan waard maakt, is Sign Of The Cross, de beste Maiden-song uit de Blaze-periode. Dit grootse nummer blijft ook in akoestische vorm overeind, mede dankzij de violist die meespeelt. December Wind is een fijne plaat geworden die vooral geschikt is voor de koude wintermaanden.

1. Eye Of The Storm
2. Love Will Conquer All
3. 2am (Iron Maiden-cover)