Into The Grave 2026
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in november 2025 werd uitgebracht?

1914 - Viribus Unitis
Agnostic Front - Echoes In Eternity
Astarte - Blackdemonium
Astronoid - Stargod
Bell Witch & Aerial Ruin - Stygian Bough Volume II
Bloodbound - Field Of Swords
Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
Danko Jones - Leo Rising
Demon King - Death Knell
Depravity - Bestial Possession
Equilibrium - Equinox
Havamal - Age Of The Gods
Ildaruni - Divinum Sanguinem
Kauan - Wayhome
Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince In Ecstasy
Mezzrow - Embrace The Awakening
Novembre - Words Of Indigo
Of Mice And Men - Another Miracle
Omnium Gatherum - May The Bridges We Burn Light The Way
Pupil Slicer - Fleshwork
Qrixkuor - The Womb Of The World
Spock’s Beard - The Archaeoptimist
The Devil Wears Prada - Flowers
VoidCeremony - Abditum
een ander album uit november 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 december:
  • Three Days Grace en Badflower
  • 5 december:
  • Ice Nine Kills, The Devil Wears Prada en Creeper
  • 6 december:
  • Cradle of Filth en Suffocation
  • Epinikion en Abstracted Mind
  • Skroetbalg
  • 8 december:
  • Chelsea Grin, Signs Of The Swarm, Mugshot, Crown Magnetar
Geen concerten bekend voor 02-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artur Sahakjan (Tystnaden) - 43
  • Ben Ward (Orange Goblin) - 51
  • Chris Wolstenholme (Muse) - 47
  • Ingeborg Anna Seide (Adorned Brood) - 53
  • Isaac Bitton (Les Variations) - 78
  • Jarno Parantainen (Machine Men) - 44
  • Masafumi Gotoh (Asian Kung-Fu Generation) - 49
  • Nate Mendel (Foo Fighters) - 57
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks)† - 65
  • Richard "Rik" Charron (Exciter) - 58
  • Rick Savage (Def Leppard) - 65
  • Tom McGuinness (Manfred Mann) - 84

Vandaag overleden:
  • Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006
  • Marquis de Sade (auteur) - 1814
Review

Disturbed - Evolution
Jaar van release: 2018
Label: Reprise Records

Disturbed  - Evolution

Het zevende album van Disturbed heet Evolution en een passendere titel kon de groep niet bedenken. Op het nieuwe plaatwerk wil de band namelijk serieuzer en volwassener voor de dag komen en mikt hierbij op een groot publiek. Reden hiervan is het grote succes dat voortkwam uit de Simon & Garfunkel-cover The Sound Of Silence. Het nummer sloeg niet alleen aan bij de eigen fanbase, maar bereikte een groot publiek, waarvan het merendeel nog nooit van de band had gehoord. Evolution kan gezien worden als een handreiking naar die mensen, maar probeert tegelijk ook zijn eigen fanbase tevreden te stellen.

Het nieuwe, volwassen imago gaat gepaard met enkele kenmerkende wijzigingen. De haak-piercing van vocalist David Draiman behoort tot het verleden en zo ook het welbekende karakter dat al jaren de albumhoezen siert. Ook de typerende Uwahahah-oh-oh schreeuw van Draiman horen we niet terug. Aan alles is te merken dat het de band menens is en zo ook aan het songmateriaal.

De focus van het materiaal ligt namelijk niet zozeer op kracht en hardheid, maar meer op de bekwaamheid van de artiesten. Elke track poogt het talent van de bandleden te etaleren en dan vooral die van de vocalist en gitarist Dan Donegan. Draiman krijgt alle kans om zijn zangkunsten te laten gelden en de buitenwereld ervan bewust te maken van dat hij een goede zanger is. Zo is in de songs veel meer ruimte voor nuance, langere uithalen en diepe zang. Ook Donegan krijgt dikwijls de ruimte om zijn kunsten meer te laten horen. Naast de statische riffs waar Disturbed patent op heeft, voorziet hij vooral de langzamere nummers van ingetogen gitaargetokkel. Hierbij verliest de groep zijn eigen sound niet uit het oog, maar mikt er hiermee ook op de gevoelige snaar te raken. Daar ligt dan ook grotendeels het probleem van Evolution. De bandleden proberen zo hard om iedereen ervan te overtuigen dat ze goede muzikanten zijn, dat dit het echt goede songmateriaal in de weg zit.

Dit wordt dan ook voornamelijk versterkt door het gevoel dat het motief verkeerd is. Evolutie op basis van persoonlijke groei is uitstekend, evolutie op basis van dat je een hit hebt gehad met een gevoelig nummer en je sound daarop aanpassen niet. Dit voelt ontzettend doorzichtig aan en hierdoor komen tracks als A Reason To Fight, Hold On To The Memories, Watch You Burn en Already Gone niet geloofwaardig over. Dit terwijl vooral de eerste twee genoemde nummers muzikaal goed in elkaar zitten.

Naast de ingetogen songs komen ook de typerende Disturbed-tracks voorbij. Opener Are You Ready is meteen het beste wat de plaat te bieden heeft. Met gitaarriffs die doen denken aan Believe (2002), mede doordat de muzikale omlijsting destijds is geschreven, en een krachtig, melodieus refrein. Maar ook No More weet te overtuigen, alsmede In Another Time. Vooral laatstgenoemde is tekstueel sterk in zijn reflectie over de verhoudingen tussen mens en internet.

Uiteindelijk heeft Evolution twee gezichten. Het gedeelte met typerende Disturbed-songs en het vernieuwende gedeelte dat meer diepte moet laten zien. Beide hebben zijn kwaliteiten en valkuilen. De ingetogen tracks laten horen dat de kwaliteiten van de artiesten absoluut aanwezig zijn, maar zijn ook allemaal volgens het boekje gemaakt. Doordat de middenweg wordt gezocht tussen oude fans en eventuele nieuwkomers boet Disturbed instrumentale kracht en hardheid in, maar daarvoor in de plaats komt een veelzijdige band naar voren, die een zeer afwisselende plaat aflevert. Het is de vraag of de band hiermee niet te veel concessies doet aan beide kampen. De meer mainstream-georiënteerde luisteraar zal met Evolution zich waarschijnlijk prima redden, terwijl de doorgewinterde Disturbed fan toch net wat te veel venijn zal missen om deze evolutie geslaagd te vinden.

Tracklist:
1. Are You Ready
2. No More
3. A Reason To Fight
4. In Another Time
5. Stronger On Your Own
6. Hold On To The Memories
7. Saviour Of Nothing
8. Watch You Burn
9. The Best Ones Lie
10. Already Gone

Score: 69 / 100

Reviewer: Marcel
Toegevoegd: 30 oktober 2018

Meer Disturbed :

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.