Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
Geen concerten bekend voor 23-05-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brent Muscat (Faster Pussycat) - 57
  • Georgina Biddle (Skyclad) - 54
  • Henry Meeuws (Casual Silence) - 53
  • John McBain (Monster Magnet) - 59
  • John Miles (The Alan Parsons Project)† - 75
  • Ken Owen (Carcass) - 54
  • Lorentz Aspen (Theatre Of Tragedy) - 46
  • Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46
Review

Behemoth - I Loved You At Your Darkest
Jaar van release: 2018
Label: Nuclear Blast
Behemoth - I Loved You At Your Darkest
I Loved You At Your Darkest verschijnt in een periode waarin alles lijkt te kloppen voor Behemoth. Het Poolse deathmetalinstituut zit in een creatieve ‘flow’ en blaakt van het zelfvertrouwen. Daar is ook alle reden toe, want nadat frontman Nergal wegens leukemie enkele jaren uit de running is, keert de band in 2014 terug met het iconische The Satanist, dat weliswaar niet het beste, maar zeker wel het meest krachtige en inspirerende album van Behemoth is. Na vier jaar intensief toeren, verschijnt begin oktober de langverwachte opvolger van dat wereldwijd bewierookte album. I Loved You At Your Darkest is de elfde full-length van de Polen.

Het nummer elf keert ook terug in de betekenis van de onconventionele albumtitel. Aangezien het getal tien een sterke religieuze betekenis heeft in het christendom – denk aan de tien geboden – wordt het getal elf binnen de christelijke symboliek gezien als een transgressie en dus onheilig en zondig. In die zin vormt het getal een onbalans in de vermeende perfectie van het christelijke geloof. De titel beoogt eenzelfde soort transgressie, omdat het een zinssnede uit de Bijbel is, die voor de doelen van het album wordt verbasterd en verwrongen.

Hoe onconventioneel de titel ook is voor Behemoth-begrippen, het materiaal dat we op I Loved You At Your Darkest te horen krijgen, klinkt vertrouwd. Hoewel er hier en daar wat nuanceverschillen zijn – het kinderkoor in opener Solve, de cleane zang en het verstilde ritme van Bartzabel, de rol van het zeventienkoppige orkest in Havohej Pantocrator – ligt een groot deel van het materiaal in het verlengde van wat Behemoth eigenlijk al ten tijde van Pandemonic Incantations (1998) in meer of mindere mate laat horen. Strakke, mechanische death metal, die volgestopt zit met staccato riffs en intens drumwerk. Goede voorbeelden zijn de machtige, typisch Behemothiaanse tracks Wolves Ov Siberia, Ecclesia Diabolica Catholica en Sabbath Mater, die weliswaar geen moment vernieuwend zijn, maar desondanks van een onmiskenbaar kwaliteitskeurmerk voorzien zijn.

Productioneel gezien klinkt I Loved You At Your Darkest iets organischer dan de meeste albums van deze band. Daarmee volgt het drietal de weg die men met The Satanist is ingeslagen. De sound is weliswaar modern en krachtig, maar de muziek klinkt minder extreem dichtgeplamuurd als bijvoorbeeld op The Apostasy (2007). Naast de band zelf hebben dan ook nog drie mensen meegewerkt aan het geluid. De drums zijn gecoproduceerd door Daniel Bergstrand (Meshuggah, In Flames), terwijl Matt Hyde (Slayer, Children Of Bodom) de mix heeft verzorgd en Tom Baker (Nine Inch Nails, Marilyn Manson) de mastering voor zijn rekening heeft genomen.

Toch blijkt I Loved You At Your Darkest niet helemaal het niveau van zijn voorgangers aan te tikken. De krachtige sound en de als vanouds machtig bulderende strot van Nergal kunnen niet helemaal verhullen dat er ook wat mindere nummers op deze telg te vinden zijn. Zo is de single God=Dog wat rommelig. Angelvs XIII voldoet op papier aan alle criteria, maar beklijft niet. Ook het eerder genoemde Havohej Pantocrator en het hierop volgende Rom 5:8 slepen zich iets te lang voort. Dergelijke tracks halen de vaart onnodig uit het album en laten een wat experimentelere kant van Behemoth horen waarmee de Polen minder goed erin slagen hun sterke kanten te benadrukken.

Al met al is deze nieuwe langspeler niet de beste plaat uit het oeuvre van Behemoth. Hoewel ik experimenteerdrift normaliter toejuich, zijn het in het geval van I Loved You At Your Darkest vooral de traditionelere nummers die het meest imponeren. Na een sterke eerste helft zakt het album bovendien wat in. Conclusie: Behemoth biedt nog steeds kwaliteit, maar legt het met deze plaat wel af tegen zijn eigen geschiedenis.

Tracklist:
1. Solve
2. Wolves Ov Siberia
3. God = Dog
4. Ecclesia Diabolica Catholica
5. Bartzabel
6. If Crucifixion Was Not Enough…
7. Angelvs XIII
8. Sabbath Mater
9. Havohej Pantocrator
10. Rom 5:8
11. We Are The Next 1000 Years
12. Coagvla

Score: 75 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 29 september 2018

Meer Behemoth:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.