Nils Patrik Johansson - Evil Deluxe
Label: Metalville
Nils Patrik Johansson - Evil Deluxe
De Zweedse zanger Nils Patrik Johansson zingt in positieve zin zoals wijlen Ronnie James Dio. Zijn snerpende stem verschilt net genoeg van de iconische zanger, zodat hij niet door het leven hoeft te gaan als Dio-kloon. Een album met Johansson op zang geeft altijd net dat beetje extra. Zo is zijn eigen Astral Doors een middelmatige heavymetalband, maar dankzij Johansson is het alsnog de moeite waard naar materiaal van deze groep te luisteren. Het is helemaal feest als hij zijn stem leent aan een echt goede band zoals Lion’s Share. Die staat op non-actief sinds 2009, hoewel er vorig jaar een klein teken van leven naar buiten kwam met de release van het nieuwe nummer The Lion’s Trale.

Misschien is Johansson wel het meest bekend vanwege zijn tijd bij Civil War, de band die bestaat uit ex-leden van het mateloos populaire Sabaton. Na drie albums heeft hij vorig jaar Civil War vaarwel gezegd. Het heeft hem de tijd gegeven om zijn soloalbum af te maken. De zanger heeft namelijk tien jaar gewerkt aan Evil Deluxe. De muziek en teksten komen allemaal van zijn hand. Voor de opnames heeft hij de hulp ingeroepen van gitarist Lars Chriss en bassist Andy Loos, zijn bandmaten van Lion’s Share. Fredrik Johansson, de zoon van de zanger, zit achter het drumstel en doet dat niet onverdienstelijk. Tenslotte doet er ook een aantal gastmuzikanten mee, van wie Grave Diggers Chris Boltendahl de bekendste is.

Evil Deluxe is geen soloalbum geworden waarop Johansson een totaal andere kant van zich laat horen. Het is een klassieke heavymetalplaat zoals hij die zelf graag maakt. Dit keer heeft hij de touwtjes volledig in eigen handen. Maar afwijken van de sound waar wij hem van kennen doet hij niet. Het album onderscheidt zich vooral vanwege het thema dat regelmatig terugkeert, onder meer in de titeltrack en Baal. Met een knipoog bezingt de zanger de kwade dingen van het leven. Verwacht geen gruwelijke horrorverhalen. Dit album straalt meer een kinderlijk Halloween-sfeertje uit en dat heeft Johansson keurig gedaan.

Er zijn genoeg nummers die afwijken van dat thema, zoals How The West Was Won, dat duidelijk is gemaakt voor zijn Civil War-fans. Johansson is op zijn best als hij zich beperkt tot historische gebeurtenissen en fictieve verhalen. Kings And Queens en Metal Head vallen in negatieve zin op door hun cliché-matige teksten over zijn liefde voor heavy metal. Ook de Accept-cover Burning valt buiten de boot. Drie opeenvolgende nummers met hetzelfde onderwerp blijken te veel van het goede.

Evil Deluxe is een prima soloalbum dat genoeg variatie biedt voor fanatiekelingen van Johanssons zangkunsten. De elf composities zijn geen muzikale hoogstandjes. Ze kleuren voornamelijk netjes binnen de lijntjes van het heavymetalgenre. Zo heeft Johansson het nu eenmaal het liefst.

1. Baal
2. Evil Deluxe
3. Estonia