• Paul Kuhr (Novembers Doom) - 51
  • Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Drudkh & Paysage D'Hiver - Somewhere Sadness Wanders / Schnee (IV)
Label: Season Of Mist Underground
Tegen het begin van de herfst van vorig jaar verscheen via het sublabel Underground Activists van Season Of Mist een vinyl-release die de harten van menig blackmetalliefhebber sneller zal hebben doen kloppen. Somewhere Sadness Wanders / Schnee (IV) is namelijk niet zomaar een split-release van twee onbeduidende bandjes, maar een combinatie van twee groepen die hun sporen al lang en breed verdiend hebben binnen de blackmetalscene. De atmosferische, vaak melancholische black metal van het Oekraïense Drudkh behoort tot het beste wat dit genre te bieden heeft, terwijl de ambient black metal van Paysage D’Hiver (een Zwitsers undergroundproject van Wintherr, die ook furore maakt met Darkspace) een legendarische cultstatus heeft. Deze fraai vormgegeven 12” zal dan ook al snel een ‘collectors item’ worden.

Gelukkig is Somewhere Sadness Wanders / Schnee (IV) niet alleen fraai qua vormgeving, maar ook qua uitvoering. Beide bands lossen de hoge verwachtingen in. Drudkh levert twee lange, uitgesponnen nummers aan (van respectievelijk dertien en acht minuten) die zich makkelijk kunnen meten met het betere werk uit het zeer respectabele oeuvre van de band. Всі відтінки тиші (All Shades Of Silence) laat alle facetten van Drudkh horen. De track begint met een vurige riff die doet denken aan het materiaal van Forgotten Legends (2003) en Autumn Aurora (2004). Halverwege volgt een serene ambientpassage van enkele minuten, terwijl het einde juist melancholischer van karakter is, maar het subtiele, knappe drumwerk en de gave basloopjes de muzikaliteit van de band verraden. Ніч крокує до свого трону (The Night Walks Towards Her Throne) is minder divers, maar draagt eveneens onmiskenbaar het Drudkh-kwaliteitsstempel. De cleane vocalen aan het eind (afkomstig van Chris Naughton van onder andere Winterfylleth) zijn wel even wennen.

Na deze twee tracks is het de beurt aan Paysage D’Hiver. Bij de eerste tonen van de twintig minuten durende mammoettrack Schnee (IV) daalt de temperatuur merkbaar. Het nummer begint met samples van een ijskoude, gierende toendra-wind vergezeld van melancholisch, Agalloch-achtig getokkel, maar die rustige opbouw maakt al snel plaats voor een kolkende, grimmige kakofonie aan hypnotiserende, snijdende riffs, weggemoffelde screams en monotoon voortdenderende drums. Noem het eentonig, maar het is vrijwel onmogelijk om niet meegezogen te worden in de ijzige sfeer die Wintherr hier creëert. De muziek is ijskoud, gaat dwars door merg en been en laat geen enkele ruimte voor compromissen. Hoewel halverwege nog enig licht doorschemert in de vorm van een in de maalstroom begraven vleugje melodie, neemt het monotone, ijskoude geraas al snel weer de overhand. Zeer indrukwekkend!

Deze split-release is dus verplichte kost voor de liefhebbers van beide bands. De release is namelijk een staaltje vierentwintigkaraats vakmanschap waarmee zowel Drudkh als Paysage D’Hiver nog maar eens duidelijk maken waarom zij tot de crème de la crème van de black metal behoren.

1. Drudkh - Всі відтінки тиші (All Shades Of Silence)
2. Drudkh - Ніч крокує до свого трону (The Night Walks Towards Her Throne)
3. Paysage d'Hiver - Schnee (IV)