• Morie "Heath" Hiroshi (X Japan) - 54
  • Steve Riley (L.A. Guns) - 66
  • Steven Adler (Guns N' Roses) - 57

• Rhett Forrester (Riot) - 1994

AURI - Auri
AURI - Auri
AURI is het geesteskind van Troy Donockley, Tuomas Holopainen (beiden in Nightwish) en Johanna Kurkela, de vrouw van Tuomas. Het idee om samen een project te beginnen, is er al vanaf 2010 en in 2011 verschijnt Aphrodite Rising, maar het wachten was op de sabbatical van Nightwish (2017) tot het drietal zich een langere periode op het opnemen van een collectie nummers voor de nieuwe entiteit kon concentreren. Het resultaat is het zelfgetitelde debuut van drie vrienden die het “the soundscape of our friendship” noemen. Het project is uitgegroeid tot een band en er gaat in de toekomst ook opgetreden worden.

De muziek is een stuk kalmer dan die van Nightwish en komt meer in de buurt van Music Inspired By The Life And Times Of Scrooge, het solo-album van Holopainen. De songs zijn opgebouwd uit folky melodieën, (ambient) elektronica, de lieve, rustgevende popstem van Johanna en andere elementen. De muziek is zeer divers. Deze varieert van wereldmuziek tot jarentachtigpop, van Enya tot Oosterse sferen. Juist dat laatste zorgt ervoor dat het geheel bij vlagen een spiritueel karakter heeft. Dat komt niet alleen door de folky melodieën en zanglijnen, maar ook door de zeer gevarieerde, soms tribal percussie die de muziek in een prettig vaarwater brengt. Troy verrijkt het geheel met zijn (akoestische) gitaren, bouzouki, (Ierse) doedelzak, (Keltische) fluiten, aerofoon en bodhrán.

De release wisselt tussen toegankelijke, catchy songs en composities met meer diepgang. The Space Between valt in de eerste categorie. Deze single is de meest toegankelijke track op deze release en ook het poppy Night 13 blijft al snel hangen. Aan de andere kant bevinden zich het muzikaal interessantere en diepgaandere I Hope Your World Is Kind, dankzij onder meer de Keltische elementen en fraaie, klassieke orkestraties. Desert Flower is nog zo'n voorbeeld. Aan het begin klinkt getokkel op de akoestische gitaar. Daaraan worden viool- en pianopartijen aan toegevoegd. En wat te denken van het prachtige See, die liefhebbers van You’re The Voice (John Farnham) en het rustige solowerk van Anneke van Giersbergen zal bekoren. In deze compositie laat het trio zich van zijn beste kant horen.

Auri is soms zalvend, dan weer lichtvoetig, soms meditatief, dan weer verhalend. Deze release ademt vrijheid. Het is alsof je tussen de wolken zweeft en van een afstand de wereld onder je mag bekijken en reflecteren. Dit zijn van die releases die je doen realiseren dat er meer is tussen hemel en aarde en dat er buiten de metal nog zoveel andere mooie muzieksoorten zijn. Auri is een rustgevende inspiratiebron die zijn aanschaf zeker waard is.

1. The Space Between
2. I Hope Your World Is Kind
3. Skeleton Tree