Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Ensoph - Opus Dementiae
Jaar van release: 2003
Label: Cruz Del Sur Music
Ensoph - Opus Dementiae
'Onorthodox' moet een term zijn die hoog in het vaandel staat bij de leden van de Italiaanse band Ensoph. De invloeden variëren van gothic/wave tot black metal, van folk tot progressief, en ook elektro heeft een plaats in de muzikale kaleidoscoop. Niet verwonderlijk dus dat "Opus Dementiae" een behoorlijk veelzijdige plaat geworden is, die liefhebbers van gewaagde, onvoorspelbare metal met een gothic randje niet zonder een keer te luisteren aan zich voorbij moeten laten gaan.

De biografie spreekt alweer van avant-gardisme, en al gooit men het tegenwoordig veel te snel op deze wat populaire term, is de muziek van Ensoph vreemd en exotisch genoeg om een voorzichtige knik in die richting te rechtvaardigen. Met nadruk op 'voorzichtig', want de band houdt gedurende de extensie van het album redelijk vast aan z'n formule. Hierdoor is "Opus Dementiae" gezien de drukke textuur een opmerkelijk gemakkelijk luisterbaar album. Of dat ook plezierige ervaring is, hangt er voornamelijk van af hoe je tegenover de excentrieke zangstijlen staat. Naast de gebruikelijke black metal krijsstem duikt namelijk herhaaldelijk gekwelde gothiczang op, evenals een hysterische hoge stem á la Evíga van Dornenreich. Als liefhebber van die band kan dit aspect van de sound van Ensoph me uitstekend bekoren. Opmerkelijk, hoezeer het stemgeluid van de twee zangers overeenkomt. Prophecy en Cruz Del Sur zouden een gezamenlijke tour voor Ensoph en Dornenreich moeten organiseren, als een van de twee zangers ziek wordt kan de show gewoon door gaan!

Nu heb ik nog maar weinig over de instrumentale opvulling van de composities gezegd. De sound is in eerste instantie op metal gebaseerd, maar zware gitaren spelen slechts een relatief kleine rol in de weelderige textuur van de muziek. De sound loopt over van de elektronische samples, synthlijntjes, fluitpartijen en andere verrassingen. Het album komt dan ook het best tot z'n recht als je het met hoofdtelefoon luistert.
De nummers zijn vrij melodieus van karakter, maar af en toe steken de heren onverwacht agressief van wal met een stevige blastbeat en venijnige screams. Dynamiek is zonder meer een kwaliteit die aan dit album toe te schrijven is. Al deze diverse eigenschappen maken van "Opus Dementiae" een onderhoudende, diverse plaat die niet snel tot verveling leidt.

1. Jaldabaoth at the Spring of Time
2. In the Flesh (Visione Della Passione)
3. Sophia's Fall