• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Heidevolk - Vuur Van Verzet
Label: Napalm Records

Heidevolk - Vuur Van Verzet

Nieuwe zanger, nieuwe kansen! Na het vertrek van Mark Splintervuyscht trok Heidevolk met Jacco de Wijs (inmiddels ex-Conorach) een zanger aan die al vanuit zijn vorige band bekend was met Nederlandse geschiedenis en live ook al bewezen heeft dat hij het oude materiaal prima kan vertolken. De band luidt 2018 in met het nieuwe album Vuur Van Verzet, waarop de band grootser dan ooit uitpakt om te bewijzen dat deze bij de absolute internationale paganmetaltop hoort.

In vergelijking met voorganger Velua klinkt het allemaal een tandje steviger. Ontwaakt, Onverzetbaar en Tiwaz zijn snel en vooral heavy en zullen de fans van het eerste uur met gemak tevreden stellen. De band blinkt echter het meeste uit op de momenten dat zij zichzelf overgeeft aan slepende bombast. Een voorbeeld hiervan is het weergaloze The Alliance, waarin de band het duet aangaat met A.A. Nemtheanga (Primordial). Buiten zijn fantastische bijdrage heeft het nummer een afsluitend instrumentaal gitaar/vioolstuk dat de luisteraar in pure vervoering brengt. Geen frivole fratsen, maar een stukje doomy en epische pagan metal waarmee de band uitzonderlijk volwassen klinkt. Ook Gungnir heeft een vergelijkbare magistrale sfeer, aangevuld met prachtig drumwerk en grootse zangpartijen. Wat mij betreft heeft de band nooit eerder zo goed geklonken.

Ook de romantischere kant krijgt op glorieuze wijze aandacht. Yngwaz Zonen bevat buiten wat percussie niets anders dan zang. Dit keer wordt de band ondersteund door een 24-koppig koor, wat het nummer een flink zeemanskarakter geeft. In de vorm van Het Oneindige Woud trakteert de band ons ook nog op een mooie instrumentale track waarbij de strijkers een hoofdrol opeisen. Overigens dienen de weergaloze solo's in Onverzetbaar en Britannia ook nog even genoemd worden, aangezien deze heerlijk vurig zijn en bij menig folkmetalband nog wel eens vergeten worden.

Zijn er nog punten van kritiek? Ik vrees dat ik geen fan ben van Engelse teksten bij Heidevolk. Op het vorige album Velua was dit op het nummer Vinland geen groot probleem, aangezien dit vooral een ode aan de buitenlandse fans was, maar A Wolf In My Heart voelt hier toch echt aan als een vreemde eend in de bijt. Tevens had ik verwacht dat de stem van Jacco de Wijs iets meer in contrast zou staan met de lagere zang van Lars Nachtbraecker. Bij zijn vorige band Conorach werd al duidelijk dat hij een vrij groot bereik heeft, terwijl de zanglijnen hier toch vaak een beetje in dezelfde toonhoogte zitten. En nu we zijn naam genoemd hebben: kan "de Wijs" als achternaam wel mee met namen als Vellenknotscher en Roodbaert?

Goed, ondanks deze kleine minpuntjes (niet de naam) moge het duidelijk zijn dat ik erg enthousiast ben over Vuur Van Verzet. De productie is vol en levendig, de toevoeging van grotere koren en strijkers zorgen voor een majestueuze sfeer en ondanks deze melodieuze toevoegingen klinkt de band nog steeds flink stevig. Een beter begin van 2018 had ik me niet kunnen wensen!

1. Ontwaakt
2. A Wolf In My Heart
3. Onverzetbaar