Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Review

Kayak - Seventeen
Jaar van release: 2018
Label: InsideOut Music
Kayak - Seventeen
Seventeen luidt een nieuwe fase in voor de Nederlandse progrockers van Kayak. Zo mag je dat gerust zien. Edward Reekers ontbreekt bijvoorbeeld op deze plaat. De zanger en stemacteur is vervangen door Bart Schwertmann. Persoonlijk had ik nog nooit van deze Groningse vocalist gehoord, maar wat zoekwerk leert dat de man in 2000 hoge ogen gooide bij de Soundmixshow van Henny Huisman. Tweede grote verandering is de toetreding van een zekere Kristoffer Gildenlöw. De van Dial en Pain Of Salvation bekende muzikant beroert tegenwoordig de bassnaren in de groep rond toetsenist Ton Scherpenzeel.

Meest benieuwd was ik van tevoren naar de prestaties van Schwertmann. Ondanks dat zijn voorgeschiedenis de wenkbrauwen enigszins doet fronsen, kwijt de zanger zich uitstekend van zijn taak. De nieuwe stem van Kayak wijkt in veel opzichten af van de illustere voorgangers, maar misschien is dat juist wel goed. Seventeen klinkt zodoende vanaf de eerste seconde fris en geïnspireerd. En steviger bovendien. Hoewel de pop beslist niet uit het totaalgeluid is verdwenen, klinkt Kayak tegenwoordig wel weer als een echte symfonische rockband. Scherpenzeel domineert veelal, maar laat toch ook veel ruimte aan de gitaristen. Dat zijn overigens niet de minsten, want naast Marcel Singor plukt Camel-gitarist Andy Latimer flink wat snaren mee. De Brit weet als geen ander wat goede symfo nodig heeft, als het om solo's en riffs gaat. Samen met zijn collega strooit hij lustig met fraaie partijtjes, sfeertapijten en spetterende escapades.

Natuurlijk kunnen we ervoor kiezen om Seventeen naast de klassieke platen als Merlin en Phantom Of The Night neer te leggen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat Kayak muzikaal niet al te veel raakvlakken meer vertoont met die periode. De band verkiest weliswaar het liedje nog altijd boven al te nodeloos gefröbel, maar kleurt de structuren deze dagen heel anders in. Zo staan er met La Peregrina en Walk Through Fire gewoon twee lekker lange epics op van meer dan tien minuten, zonder dat het gekunsteld overkomt. Het past de heren, waarvan enkelen toch al sinds het ontstaan van het genre meedraaien.

Liefhebbers van fraaie melodieuze progrock kunnen met deze plaat alvast de eerste kraker van 2018 aan hun collectie toevoegen. Er zijn vast mensen bij die de stem van Reekers missen of liever andere muzikanten hadden gehoord, maar ook dergelijke luisteraars moeten uiteindelijk toegeven dat Kayak in 2018 erg relevant en geïnspireerd voor de dag komt. Daarvoor verdienen deze volhouders wat mij betreft alle lof.

Tracklist:
1. Somebody
2. La Peregrina
3. Falling
4. Feathers And Tar
5. Walk Through Fire
6. Ripples On The Water
7. All that I Want
8. X Marks The Spot
9. God On Our Side
10. Love, Sail Away
11. Cracks
12. To An End

Score: 84 / 100

Reviewer: Jeroen
Toegevoegd: 12 januari 2018

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.