• Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Jag Panzer - The Deviant Chord
Label: SPV / Steamhammer Records

Jag Panzer - The Deviant Chord

Toen in 2011 na de release van The Scourge Of The Light werd aangekondigd dat Jag Panzer uit elkaar zou gaan, bleven veel fans met een bittere smaak achter. Hoeveel fans dit in Nederland precies zijn, zou ik niet kunnen zeggen aangezien Jag Panzer ondanks constant hoge kwaliteit bij ons altijd een beetje in een niche is blijven steken. Waar bands als Metal Church en Iced Earth hier altijd wel een publiek weten te trekken, blijft deze band toch altijd net te kunstzinnig of moeilijk. Zonde, want buiten het bewierrookte debuut Ample Destruction zijn ook latere albums als Mechanized Warfare en Casting The Stones absolute US-powermetalpareltjes.

Ik miste op The Scourge Of The Light altijd een beetje de echt spannende nummers en heb de plaat zodoende altijd een beetje een makke afsluiter gevonden. Gelukkig was de split van relatief korte duur en is er nu The Deviant Chord. Om de fans nog extra op te winden, speelt Joey Tafolla (van Ample Destruction en The Fourth Judgement) weer mee. En hoe! Ondanks dat opener Born Of The Flame en de track erna, Far Beyond All Fear, verreweg de meest standaard songs op het album zijn, zorgen zijn opzwepende gitaarsolo's in combinatie met Harry Conklins eigenzinnige zang er meteen voor dat de aandacht getrokken wordt. Met de titeltrack krijgen we zelfs een potentiële klassieker voorgeschoteld waarin ook de kenmerkende Jag Panzer-vioolpartijen tevoorschijn worden getrokken. Het nummer heeft een spannende, melodieuze opbouw met akoestische gitaarpartijen en de eerder genoemde vioolpartijen, om vervolgens los te barsten in een portie krachtige gitaarriffs en enkele van de beste schreeuwpartijen die Conklin het afgelopen decennium heeft opgenomen.

De band waagt zich met Foggy Dew aan een cover van deze bekende Ierse folksong, maar wonder boven wonder werkt het goed. Ook de bijna radiovriendelijke ballad Long Awaited Kiss raakt de gevoelige snaar door de fijne viool- en pianopartijen. Tracks als Salacious Behavior en Fire Of Our Spirit hebben daarnaast heerlijk galloperende Maiden-esque melodielijnen, terwijl afsluiter Dare een epische track is met een van de stoerste refreinen uit de Jag Panzer-geschiedenis.

Voor het geval dat ik nog niet duidelijk was: The Deviant Chord is een uitstekende comeback van een band die nooit uit elkaar had moeten gaan. De productie spettert, de songs zijn zonder uitzonderingen goed in het gehoor liggend en toch spannend en vooral het sologitaarwerk is om van te smullen. Samen met Iced Earth's Incorruptible zeker een van de beste powermetalplaten die we dit jaar uit de Verenigde Staten voorgeschoteld krijgen en hopelijk een reden om Jag Panzer toch weer eens naar Europa te laten komen!

1. Born Of The Flame
2. Far Beyond All Fear
3. The Deviant Chord