Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Somnium Nox - Terra Inanis
Jaar van release: 2017
Label: Transcending Obscurity Records
Somnium Nox - Terra Inanis
Somnium Nox is een atmosferische postblack-metalband uit Australië, geïnitieerd door multi-instrumentalist Rob Galea. Zijn artiestennaam is Nocturnal. Na lang zoeken vond hij een zanger die past bij zijn creaties: Ashahalasin (Inhuman Remnants) uit Canberra, zeg maar Ash. De songs waren toen al klaar. Er was eigenlijk niets gepland, maar na de single Apocrypha (2016) is er nu een full-length, Terra Inanis (“lege of doelloze aarde”) en treedt de band op.

Een groot verschil met de ep is dat er nu geen geprogrammeerde drums te horen zijn, maar een echte drummer. Dat is Forge (Gods Of Eden, Norse, Paindivision). Beslist een vooruitgang. Opvallend aan de blasts is dat het raken van de snare wat aan de late kant is. Verder is er een toetsenist tot de line-up toegetreden. Olkoth (Orgullo Nativo) is verantwoordelijk voor de ambient geluiden die samen met de reverb op de instrumenten voor veel diepte zorgen.

De release telt slechts drie tracks, maar dat zijn wel exemplaren van negen en tien minuten die met elkaar verbonden zijn. Transcedental Dysphoria is slepend van aard en is postmetalgerelateerd. Waar opener Soliloquy Of Lament veel wisselt in tempo en met memorabel, hypnotiserend getokkel (en kort een didgeridoo) aanvangt, heeft de doomy afsluiter een constant tempo.

In de eerste twee tracks zijn de ideeën memorabel. Het kwartet schakelt daarin tussen rustige passages met getokkel en een keyboardklankentapijt enerzijds en blasts met postblackriffs anderzijds. Agalloch en Wolves In The Throne Room komen in gedachten op. De onverstaanbare hoge screams van Ash liggen diep in de mix en vallen niet op. Ze zijn ook niet storend. De release eindigt met gekraak alsof iemand verslagen door een verlaten wereld slentert.

Terra Inanis is een zeer aardige schijf waarop The Alnwick Apotheosis de sterkste indruk maakt. De andere twee tracks doen er niet veel voor onder. De Australiërs weten met het getokkel in de opener een sombere visie neer te zetten en deze goed vast te houden. Het is vooral een reflectieve, nihilistische kijk op de wereld. Somnium Nox schakelt daarbij moeiteloos in tempo. Liefhebbers van een combi van post-metal en atmosferische black nemen de moeite om deze release te checken.

Tracklist:
1. Soliloquy Of Lament
2. The Alnwick Apotheosis
3. Transcedental Dysphoria

Score: 78 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 16 september 2017

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.