• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Arcadea - Arcadea
Label: Relapse Records

Arcadea - Arcadea

Dit jaar bestaat Mastodon alweer achttien jaar. Voor het merendeel van de bandleden is deze progressieve sludgemetalgroep niet de enige muzikale uitlaatklep. Met Gone Is Gone, Giraffe Tongue Orchestra, Killer Be Killed en Primate hebben ze geen gebrek aan side-projects. Daar komt nu Arcadea bij. Mastodon-drummer Brann Dailor vormt samen met Core Atoms (keyboards, samples, zang) en Raheem Amlani (keyboards, zang) de line-up. Via Relapse Records brengt Arcadea zijn gewaagde, zelfgetitelde debuut uit.

Arcadea valt uiteraard op door het ontbreken van een gitarist en een bassist. De songs op dit album worden gevormd door een grote hoeveelheid synths, samples, vervormde vocalen en overactieve drums. Hierbij nemen de synths de rol van de gitaarriffs over. Het geluid van Arcadea is ondanks het gebrek aan gitaren opvallend heavy. De songstructuren vertonen erg veel overeenkomsten met die van Mastodon. Ook Dailors manier van drummen ligt op de deze plaat in de lijn van zijn bijdrages op Mastodon-albums. Brann drumt ook nu hyperactief en gooit er regelmatig extra drumfills tegenaan.

Het album begint met het melodieuze Army Of Electrons, dat een soort middenweg is tussen Muse en Mastodon. In Gas Giant en Rings Of Saturn zorgen de stuwende uptempo synths er even voor dat je de gitaren helemaal niet mist. Na de prima eerste vier nummers levert de plaat kwalitatief gezien flink wat in. Bij vlagen klinkt Arcadea te veel als ‘Mastodon, maar dan met synths’ en komen de composities tekort. Met het Kraftwerk-achtige Through The Eyes Of Pisces (inclusief vocoder-zang van Dailor) en Magnificent Façade (de meest complete en best uitgewerkte track van het album) krijgt het album gelukkig nog een positief einde.

De doelgroep die met een album als Arcadea uit de voeten kan, lijkt beperkt. Zo zal het gebrek aan gitaren menig metalfan afschrikken. Mastodon-fans zullen de composities wellicht niet uitdagend genoeg vinden. Liefhebbers van synth-georiënteerde albums hebben hiermee nog de meeste kans van slagen. Arcadea is hoe dan ook een vreemd, maar interessant album.

1. Army Of Electrons
2. Gas Giant
3. Rings Of Saturn