• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Evanescence - Fallen
Jaar van release: 2003
Label: Wind-up Records
Evanescence - Fallen
Het verhaal van Evanescence begint in 1994 in Little Rock, waar de dertienjarige Amy Lee en de bijna een jaar oudere Ben Moody elkaar op een zomerkerkkamp ontmoeten. Ben hoort haar Bach, Beethoven, Mozart en Meat Loaf op piano spelen en is direct onder de indruk. De twee werken vervolgens bij elkaar thuis aan eigen songs, waaronder My Immortal. De twee hebben kortstondig een liefdesrelatie, maar zijn vooral onafscheidelijk als broer en zus. Ze treden op onder verschillende namen, waaronder Childish Intentions en Stricken, voordat ze Evanescence kiezen, dat afgeleid is van het Latijnse evanescere en het Engelse evanesce, dat verdwijnen betekent.

Eind 2000 verschijnt een collectie demosongs onder de naam Origin. Producer Pete Matthews ziet wel wat in de band en haalt Lee en Moody naar Memphis. Zijn inspanningen om Evanescence aan een platencontract te helpen, waarvoor de band hem overigens nog altijd prijst, zijn in eerste instantie vruchteloos. Wind-up Records (bekend van onder andere Creed) hapt echter toe bij het horen van My Immortal. Het nummer fungeert als soundtrack voor de film Daredevil en datzelfde geldt voor Bring Me To Life. Laatstgenoemde, waarin Paul McCoy (12 Stones) te horen is, krijgt veel airplay. Op zowel tv als radio is de single veel te horen. Amy Lee gaat vanwege haar podiumangst naar een performance school. Lee en Moody werken met verschillende muzikanten, waaronder toetsenist David Hodges (waarmee ze een tijd in Los Angeles wonen) en kiezen voor het debuutalbum drummer Rocky Gray, gitarist John LeCompt en bassist William Boyd.

Fallen schiet uit de startblokken met de vier singles. Een fantastisch begin. Na zoveel jaren behouden ze nog steeds hun kracht. De formule is simpel: neem een ritmesectie die zich tot de basis beperkt, standaard heavy riffs, een zangeres die tot de verbeelding spreekt (zie alleen al de cover) en soundtrack-achtige achtergrondgeluiden. Everybody’s Fool is al een supersong, maar de climax met het koor (The Millenium Choir, waarvan leden samenwerkten met Elton John, Michael Jackson en Miles Davis) is een uitmuntende vondst die voor een episch hoogtepunt zorgt. Toetsenist Hodges en orkestraal arrangeur David Campbell verdienen op dit gebied een compliment, overigens over de hele lengte van de plaat. Het creepy Haunted en het swingende Tourniquet hadden trouwens evengoed als single kunnen fungeren. Het is uiteraard vooral Amy die de show steelt, maar de gitaarpartijen van Ben zorgen hier voor extra luistergenot.

De standaardstructuur van de songs gaat mogelijk vroeg of laat wel tegen zich werken. Imaginary en Taking Over Me zijn beslist geen slechte nummers, maar hebben voor velen net iets minder dan de rest. Hello is dan wel weer een mooie ballad met het kippenvel- c.q. brok in je keel-moment “Hello, I’m still here. All that’s left of yesterday.” Whisper eindigt met een koor dat in het Latijn zingt: “Servatis a periculum, servatis a maleficum”, dat vertaald wordt met ‘Red ons van het gevaar, red ons van het kwaad.” Zo zijn er wel meer referenties aan het christelijke geloof, maar in interviews geven de bandleden aan geen christelijke rockband te zijn, terwijl Ben en Amy wel een kerkelijke achtergrond hebben.

Ondanks dat de twee grote vrienden waren, groeien ze uit elkaar, kunnen ze elkaar niet meer uitstaan en komt het tot een breuk tijdens de Europese tour in oktober 2003. Ze praten daarna niet meer met elkaar en Terry Balsamo (ex-Cold) wordt de nieuwe gitarist. Ben is na zijn vertrek zowel solo actief als in de bands The Halo Method en We Are The Fallen. De line-up van laatstgenoemde bevat onder meer de ex-Evanescence-leden John LeCompt en Rocky Gray. Hij werkt daarnaast samen met Céline Dion, Kelly Clarkson, Avril Lavigne als producer en multi-instrumentalist en is daarnaast actief in de filmindustrie. Hij releaset in 2010 een statement over zijn vertrek bij Evanescence waarop Amy nadien nooit heeft gereageerd.

Fallen is de juiste plaat op het juiste moment in 2003. De teksten vertolken het gevoel wat bij veel fans leeft. Ze geven een gevoel dat je ondanks dat je anders bent, niet alleen staat. De fans identificeren zich met Amy en putten veel hoop en kracht uit de muziek. “We've all fallen, but at the same time we're not broken. There is the hint that we are going to get up again”, aldus Lee. De plaat is een grandioos succes. Er zijn inmiddels meer dan zeventien miljoen exemplaren van over de toonbank gegaan. De invloedrijke release heeft de tand des tijds goed doorstaan en het is ook anno 2017 fijn om de plaat weer eens te draaien.

1 Going Under
2 Bring Me To Life
3 Everybody’s Fool