Het gaat wel. Het is hier in New York erg warm en daar houd ik niet van. Ik ben de laatste dagen wat ziek geweest nadat ik uit Bergen (Noorwegen), waar ik bij vrienden verbleef, terug ben gevlogen naar de Verenigde Staten. Ik heb een zomerdepressie, wat inhoudt dat ik depressief wordt in de zomer, in de hitte en als de luchtvochtigheid hoog is. In Scandinavië heb ik daar niet veel last maar als ik ergens anders ben waar het heet of vochtig is, dan word ik ziek en depressief. Ik heb problemen met mijn botten in de hitte en mijn hele lichaam doet zeer en ik voel me ziek. Maar binnenkort ga ik weer terug naar Scandinavië dus dan voel ik me wellicht weer beter.
Jouw debuut-ep komt deze week uit. Hoe zijn de opnamen verlopen?
Het heeft me vele jaren gekost om alles op te nemen omdat ik alles zelf heb gedaan en daarom zijn sommige nummers oud en andere nieuw. Het waren opnamen voor mezelf waarbij ik veel geëxperimenteerd heb. Toen mensen geïnteresseerd raakten om mijn muziek uit te brengen, heb ik een paar demo’s gemaakt. Ik ben tevreden over het eindresultaat.
Je hebt bij de opnamen hulp gekregen van een Zweedse vriend, Max Myrnur. Hoe is die samenwerking verlopen?
Hij is al jaren een goede vriend van me en een getalenteerd musicus. Hij bespeelt meerdere instrumenten en heeft me geholpen met het opnemen van de drums. De samenwerking is goed bevallen en zal waarschijnlijk worden voortgezet.
Heb je alle andere instrumenten zelf ingespeeld?
Ja, ik zing en speel zelf bas en gitaar. Voor de ep heb ik een baspartij over een andere baspartij heen gespeeld zodat het wat rauwer zou klinken. Verder heb ik meerdere zanglijnen en gitaarlijnen over elkaar heen opgenomen.
Je speelt verschillende instrumenten. Zo las ik in een interview dat je ook viool speelde toen je jong was. Wat is jouw achtergrond als muzikant?
Op vijfjarige leeftijd ben ik begonnen met viool spelen maar ik ben er al vrij snel mee gestopt. Het zingen heb ik mezelf aangeleerd. Ook heb in een koor gezongen. Ik speel bas, gitaar, drums maar ook piano. Ik heb een klassieke achtergrond en ik hou ervan om klassieke muziek te spelen en te luisteren naar componisten als Wilhelm Stenhammer, Kai Nielsen, Wagner als Tsjakovski. Edvard Grieg is één van mijn favorieten. In Bergen ga ik vaak naar zijn huis waar een piano staat. Ik voel me er thuis en om daar te zijn is een grote inspiratie voor me.
De meeste nummers laten een combinatie van kamerkoren, folk en rauwe black metal horen. Het nummer Dybt I Skoven klinkt anders. Kun je iets over dat nummer vertellen?
Ja, het is inderdaad een ander nummer, een langzamere, folky song met ‘tribal’ drums aan het begin. Het is een nummer dat ik in eerste instantie eigenlijk niet op het album wilde zetten maar veel mensen vonden dat het een heel mooi nummer was. Het is gebaseerd op een simpele riff terwijl ik in andere nummers meer experimenteer met verschillende melodieën. Ik wilde Dybt I Skoven echt een duidelijke richting geven. Ik heb eerst de teksten voor het nummer geschreven, iets wat ik normaal gesproken niet doe. Het gaat over een jonge vrouw die zichzelf laat verdwalen in een bos. Ze wil opgeslokt worden door de natuur en de duisternis. Ze wil samen met haar geliefde dood gaan in het donkere bos en weer wakker worden in een andere tijd.
Je hebt een sterke connectie met de natuur en daarnaast ben je geïnteresseerd in de Noordse mythologie. Zijn dat ook de onderwerpen in jouw teksten?
Ja, daar gaan de teksten inderdaad over, in combinatie met veel woede. Ik belicht zowel de lichte als de donkere kant.
Over jouw persoonlijke achtergrond is vrijwel niets bekend. Wat is de reden van het mysterie omtrent jouw identiteit?
Ik wil dat het gaat om de muziek, dat mensen zich daarop concentreren en zich niet al te veel zorgen maken of het een man of vrouw is die de muziek maakt. Het gaat erom dat je jouw eigen oren vertrouwt en niet te veel denkt aan wat anderen ervan zullen vinden. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en ook het recht om anoniem te reageren op wat hij of zij van de muziek vindt. Ik heb het recht om mijn muziek anoniem uit te brengen.
Hoe kwam je in contact met Relapse Records?
Zij hoorden mijn muziek via via en namen contact met me op om te vragen of ik een aantal nummers via hun wilde uitbrengen.
Op dit moment schrijf je ook al materiaal voor jouw volledige debuutalbum. Wat kunnen we daarvan verwachten?
Het zal gedeeltelijk zo klinken zoals op de ep. Ik hoop dat ik het materiaal op kan nemen in een studio in Bergen. Daarmee kan ik de muziek echt laten klinken zoals ik dat wil. Er lopen wat contacten met mensen die me willen helpen maar vooralsnog concentreer ik me vooral op de ep.
Op de ep horen we een combinatie van folk, kamerkoormuziek en black metal. Heb je toekomstplannen voor een cd met bijvoorbeeld alleen kamerkoormuziek?
Ja, dat zou ik heel graag willen doen. Ook ben ik bezig met het arrangeren van klassieke muziek van onder andere Grieg. De bedoeling is om er een metalvariant van te maken. Bepaalde stukken ga ik bijvoorbeeld voorzien van een agressievere intonatie.
In de toekomst zou je ook graag live willen spelen maar dan wel in speciale gelegenheden. Wat vind je belangrijk aan de liveoptredens?
Als ik live ga optreden, dan wil ik een hele goede sound en geen concessies hoeven doen aan het geluid. Mijn muziek verschilt nogal van de doorsnee metal. Belangrijk is dat het goed klinkt, zowel voor mezelf als voor het publiek. Mijn muziek heeft de juiste omgeving nodig omdat ik gebruik maak van zowel een voltallige band, alsmede strijkers en een koor. Tot nu toe heb ik wel aanbiedingen gekregen om ergens op te treden maar de ruimte was niet geschikt. Niet elk zaaltje doet recht aan de muziek die ik maak dus zoek ik de locaties nauwkeurig uit.
Wil je nog iets kwijt aan jouw Nederlandse fans en onze lezers?
Stay true and keep spreading the black metal message!