Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

03-08-2021

Interview: Perturbator
Met James Kent
Door Jeffrey
Geplaatst in juli 2021

De achtentwintigjarige James Kent was gitarist in verschillende blackmetalbands voordat hij zich tien jaar geleden ging concentreren op elektronische muziek. De gitaar maakte plaats voor synthesizers. Onder de naam Perturbator brengt de Fransman zijn solo-albums uit, heeft hij muziek voor games gemaakt en verbreedt hij op het eerder dit jaar uitgebrachte Lustful Sacraments zijn muzikale horizon. De bezige bij, die onder meer optrad op Graspop in 2018, geeft tekst en uitleg over zijn nieuwe album en zijn toekomstplannen.

Perturbator

Ondanks de periode zonder concerten heb je je het afgelopen jaar nuttig kunnen maken met de voorbereidingen op Lustful Sacraments.

Het is nu inderdaad al anderhalf jaar geleden dat ik heb kunnen optreden. De lockdown heeft me in staat gesteld om rustig aan het album te werken. Ik had de muziek al een tijdje in m’n hoofd, maar had er nog geen tijd voor gehad om die goed uit te werken.

Je was in 2019 veel aan het touren. Ben je iemand die de rust en tijd nodig heeft om muziek te schrijven of schrijf je tijdens het reizen?

In 2019 ben ik nauwelijks thuis geweest. Tijdens het touren ben ik met andere dingen bezig dan muziek schrijven. Thuis heb ik een studio. Toen ik begin vorig jaar terugkwam van een tour in Australië en Japan realiseerde ik me al snel dat er een tijdje geen festivals zouden plaatsvinden, zoals Roadburn, dus ben ik aan de slag gegaan met eerdere ideeën.

Het is een heel ander album dan het vorige. Meer gothic, minder synthwave en enerzijds toegankelijker, anderzijds toch complex. Hoe was het om eraan te werken

Het was best lastig. Ik heb de muziek inderdaad toegankelijker willen maken zonder te veel concessies te doen aan de avantgardistische kant. Het was wel een uitdaging om de donkere en lichte kant op elkaar af te stemmen en de gitaar en zang goed in het geheel te mixen. Zeker aan het begin was het overweldigend om aan al die variabelen te werken. Toen ik me er goed op kon focussen, kreeg ik steeds duidelijker in beeld wat ik wilde.

Jezelf uitdagen en blijven ontwikkelen is wel een heel interessant onderdeel van het muzikant zijn.

Zeker. Ik vind het leuk om steeds weer nieuwe dingen te ontdekken. Ik vind het belangrijk om mezelf uit te dagen. Het voelt niet goed om iets te schrijven dat ik al eerder heb gedaan. Ik wil iedere keer met een nieuw concept komen.

Dit keer gaat het over zelfdestructie en verslaving. Wat zijn voor jou de belangrijkste aspecten van het thema?

Het gaat inderdaad over hoe we onszelf aan het vernietigen zijn. Dat zit in veel verschillende dingen: ongezond eten, alcohol drinken, gestrest zijn, onverantwoord gokken. Ik wil mensen niet de les lezen, maar het is een visie. Niet eens per se mijn visie, maar ik hoop dat de inhoud betekenis heeft voor mensen.

Als tourend musicus is het lastiger om gezond te eten. Hoe zorg jij ervoor dat je niet vervalt in slechte gewoonten?

Tijdens het touren is dat erg moeilijk, omdat er heel weinig keuze is. Je zit in een tourbus en de enige plek waar je stopt, is een benzinestation. We kunnen niet even naar een restaurant gaan. Ik ben wel veel minder alcohol gaan drinken. Ik werd er zat van om de volgende dag met een kater rond te lopen en niet fit te zijn. Het heeft bovendien een negatieve invloed op mijn optredens. Ik ben wat meer gaan sporten om me beter te voelen.

Wat voor sporten doe je zoal?

Tijdens het touren doe ik aan cardio. Ik doe het vooral om mijn uithoudingsvermogen te bevorderen, want dat heb je nodig tijdens het optreden. Thuis heb ik een fitnesszaal dichtbij mijn huis waar ik aan cardio en gewichtheffen doe.

En hoe zit het met de internetverslaving?

Daar heb ik geen last van. Ik ben alleen actief op mijn computer om muziek te beluisteren en om erop te werken. Zoals je zult zien, gebruik ik mijn social media alleen voor promotionele doeleinden. Ik zit nooit op Facebook bijvoorbeeld, mede omdat ik niet geïnteresseerd ben in meningen van anderen.

Perturbator - Lustful Sacraments

Heb je het idee dat het album op de juiste waarde geschat wordt?

Ik lees de commentaren eigenlijk nooit, dus ik kan dat niet goed beoordelen. Ik heb enkele reacties gelezen omdat mijn vrienden die aan me lieten lezen. Ik ben blij dat het album begrepen wordt, meer nog dan ik had verwacht. Het belangrijkste is dat ik zelf tevreden ben en het is mooi meegenomen dat anderen het dan ook geslaagd vinden.

Robert Leal heeft zelfs de moeite genomen betekenis te vinden in elke track en er dan een verhaal van te maken. Heeft hij het bij het rechte eind met zijn bevindingen?

Ja, gedeeltelijk wel. Het is altijd prettig als mensen de moeite doen om de muziek en teksten op waarde te schatten en op een bepaalde manier te interpreteren. Wat me vooral aansprak in zijn commentaar is dat het album daadwerkelijk een verhaal bevat. Ik heb dat nergens prijsgegeven, want ik wil dat mensen het zelf ontdekken en hij heeft echt zijn best gedaan om dat te ontdekken.

Het verhaal komt ook weer terug in de videoclip bij Death Of The Soul.

Exact. Ik heb samengewerkt met Valnoir Metastazis, met wie ik goed bevriend ben. Het is de eerste keer dat hij een clip voor mij heeft geregisseerd, maar we hebben al twee keer eerder samengewerkt. Ik bewonder zijn werk. Hij laat het thema van het album goed terugkomen in de clip. Het was een van zijn eerste muziekvideo’s (de tweede om precies te zijn – red.) en ik was behoorlijk sprakeloos over het resultaat.

Zoals je al aan hebt gegeven, zijn er zowel duidelijke hints naar het thema, als complexe zaken. Wat gebeurt er in de laatste twee minuten van Excess?

Een album moet voor mij een soort soundtrack zijn. Niet alleen qua titels en teksten, maar ook muzikaal. Wat je in de laatste twee minuten hoort, is een soort rotzooi. Ik wilde er geen losstaande track van maken. In mijn beleving past het in het geheel en achter Excess. Bovendien wil ik graag een contrast brengen tussen ambient en ruige elementen en passages.

The Other Place bevat een geheimzinnige, gesproken tekst. Waar komt die vandaan?

Het is een sample uit de film Solaris. Het is een tekst in het Russisch en gaat over slaap en dat de hel en de dood elkaars gelijke zijn.

Zou je geïnteresseerd zijn in het maken van soundtracks?

Beslist. Het ligt wel aan de sfeer van de film. Mijn muziek moet er natuurlijk wel bij passen.

Als mensen meer muziek als die van jou willen beluisteren, welke zou je dan aanraden?

Hangman’s Chair en True Body, met wie ik heb samengewerkt op dit album, Type O Negative, Sisters Of Mercy en Nine Inch Nails.

Dit is het laatste album dat via Blood Music verschijnt. Je hebt inmiddels je eigen label Music Of The Void opgericht. Wat ga je daarop uitbrengen?

Eigen muziek vooral. De eerste release is van het project met mijn drummer. Dat heet Ruin Of Romantics. Daarnaast wil ik het oude materiaal van het soloproject L’Enfant De La Forêt opnieuw uitbrengen. Daarna ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik sta open voor samenwerking met verschillende bands.

Run jij het label in je eentje of krijg je hulp?

Ik krijg hulp en heb die ook nodig. Ik heb twee medewerkers.

Perturbator

Je werkt in de studio in je eentje aan de muziek, maar live werk je met een drummer. Gaat de samenstelling op het podium binnenkort veranderen nu er veel gitaarwerk en vocalen in de muziek zitten?

Deels zal het hetzelfde blijven, maar ik ga dingen toevoegen. Zo zal ik de door mij ingesproken gedeelten op het album live ten gehore brengen en zal ik tijdens sommige nummers gitaar spelen.

Je krijgt het er nog druk mee.

De uitdaging is om niet in de war te raken van het switchen tussen de synthesizer, de gitaar en de vocalen. Ik bereid me er momenteel zo goed mogelijk op voor zodat alles op z’n plaats valt. Dat betekent dat de structuur van enkele tracks aangepast wordt om het switchen makkelijker te maken.

Gaat de lichtshow nog aanzienlijk veranderen?

Die zal nog steeds flitsend zijn, maar gaat wel degelijk veranderen. Behalve pilaren denken we nu aan andere constructies.

In september sta je op Paaspop en een maand later kom je voor een clubshow naar Utrecht. Er is nog veel onzeker over die optredens.

Ja, vooral Paaspop komt vroeg, dus misschien wordt dat festival nog wel verplaatst. Het is een rare situatie. Ik bereid me voor op iets waarvan nog niet zeker is of het plaats gaat vinden. We oefenen momenteel en de overnachtingen zijn geregeld. We zijn er klaar voor.

Oktober is ook de maand waarin Perturbator tien jaar bestaat. Ga je dat nog vieren?

Ik ga niets speciaals doen. Ik ga het wel ergens vermelden. Ik heb aan Blood Music voorgesteld om een boxset te maken, maar dat is erg kortdag. Ik ga het in klein verband vieren samen met de mensen met wie ik werk.

Wat zit er nog in de pijplijn. Wat kunnen de fans nog verwachten van je. Werk je bijvoorbeeld nog aan remixes, zoals je vorig jaar hebt gedaan met Sapphire van Alcest?

Ruin Of Romantics komt eraan. Daarnaast ben ik samen met Johannes Persson van Cult Of Luna aan een project begonnen. We werken aan een optreden op Roadburn. Het heeft dezelfde industrial-vibe als de remix die ik gemaakt heb voor Alcest. De muziek wordt daarna ook nog op album uitgebracht. Met Perturbator ga ik wat rustiger aandoen, want daar ben ik de laatste jaren zeer intensief mee bezig geweest, maar ik blijf uiteraard actief. Het labelwerk neemt veel tijd in beslag en ik ga touren, dus ik hoop jullie binnenkort te zien.

[ Terug naar de Interviews ]