Alcatraz Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in juni 2025 werd uitgebracht?

After Taste - Hungry For Life
Alestorm - The Thunderfist Chronicles
Austere - The Stillness Of Dissolution
Buckcherry - Roar Like Thunder
Ceremony - Solitary Bleed
Cryptopsy - An Insatiable Violence
Fallujah - Xenotaph
Fragmentum - Warriors Of Chaac
Gaahls Wyrd - Braiding The Stories
Gruesome - Silent Echoes
Heaven Shall Burn - Heimat
Hellevaerder - Fakkeldragers
Inhuman Condition - Mind Trap
Katatonia - Nightmares As Extensions Of The Waking State
King Witch - III
Lord Belial - Unholy Trinity
Malevolence - Where Only The Truth Is Spoken
Neil Young & The Chrome Hearts - Talkin’ To The Trees
Shadow Of Intent - Imperium Delirium
Sodom - The Arsonist
Turnstile - Never Enough
Volbeat - God Of Angels Trust
White Snake Of Blackened Maze - The Ocean Of Truth
Winterblind - Ego
een ander album uit juni 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    12 juli:
  • Pitfest
  • 13 juli:
  • Cradle Of Filth en Nervosa
  • Valley of the Sun, Earth Tongue
  • 15 juli:
  • Battlesnake
  • Carach Angren
  • 16 juli:
  • Anal Vomit en Total Annihilation
  • Battlesnake
    12 augustus:
  • Dark Angel en Inherited
  • Hatebreed
  • Obituary
  • Trivium en Defects
Kalender
Vandaag jarig:
  • Eric Adams (Manowar) - 73
  • Eric Carr (Kiss)† - 75
  • John Petrucci (Dream Theater) - 58
  • Samer El Nahhal (Lordi) - 50
  • Sharon Den Adel (Within Temptation) - 51

Vandaag overleden:
  • Jeremy Lammas (One Step Beyond) - 2006
Concertreview

Blackbriar en Solarcycles
Op 24 april 2025 in Het Bolwerk, Sneek
Tekst door Jeffrey

Hoewel de symfonische metal-markt al jaren verzadigd is en zelfs gevestigde namen als Sirenia en Xandria het moeilijk hebben, zijn er toch enkele bands die de middelmaat ontstijgen en hun populariteit zien groeien. Zo is de revival van Visions Of Atlantis succesvol, heeft Beyond The Black niet over aandacht te klagen en hebben we van eigen bodem Blackbriar, dat sinds kort met hulp van onder meer Nuclear Blast op meer internationale aandacht mag rekenen. Nationaal is er een flinke fanschare opgebouwd, die vanavond in Het Bolwerk te Sneek aanwezig is om voor het eerst enkele nummers van het komende album te horen.

Net als vorig haar in Friesland is Solarcycles de support-act. Destijds in Iduna te Drachten bleek het een gouden combinatie en ook vandaag vormen de twee bands een goed op elkaar aansluitend duo. Beide spelen immers symfonische metal, maar dan wel met ieder een eigen thematiek en sfeer. De openingsband doordringt de aanwezigen van het belang dat we zuinig moeten zijn op de natuur, dat we de verbinding moeten opzoeken in plaats van ons door hebzucht te laten leiden. De verbinding met de natuur komt terug in de aankleding van het podium. De jonge groep uit het westen des lands maakt een gemotiveerde indruk. Er zijn veel positiewisselingen, er is meermaals contact met het publiek en mede dankzij de energieke prestatie en de positieve uitstraling wint het kwintet al snel de sympathie van het publiek, dat al vroeg in groten getale aanwezig is. Solarcycles speelt zes nummers van het debuutalbum Lunar (2023) en doet dat prima, al had het basgeluid wat zachter gemogen en het toetsenspel wat nadrukkelijker in de mix mogen staan.

Wat opvalt is dat de band verschillende invloeden – van folk tot melodeath, van doom tot indierock - weet te mengen tot organische nummers, waarin hooks voor de herinneringswaarde zorgen en fraaie harmonieën van gitaar en viool ze verrijken. Ook is het een pluspunt dat de symfonische kant van de muziek ook echt live is vertegenwoordigd middels een violiste en een toetsenist, en dus niet via de backingtrack. Heel baanbrekend is de muziek niet en toch heeft het mede vanwege de thematiek, de aankleding en de mix van stijlen wat extra’s ten opzichte van de gemiddelde symfonische metalband. Raven’s Call en Rivers Of Light (mooie climax) zijn vandaag de beste visitekaartjes en Grows Then Dies verhoogt de publieksparticipatie. Solarcycles neemt met een aankondiging van een nieuwe single en een buiging dankbaar afscheid van het enthousiaste publiek, dat luid en duidelijk zijn waardering laat blijken.

Gisteren verscheen de nieuwe single van Blackbriar, mooi op tijd voor de eerste van drie Nederlandse clubshows voorafgaand aan de release van het tweede album A Thousand Little Deaths. The Fossilized Widow is alweer de derde single van de langspeler die via het grote Nuclear Blast Records uitkomt. Zo groot is de Assense formatie inmiddels. De aankondigingen zijn vandaag dan ook in het Engels, want sommige fans zijn vanuit het buitenland naar Sneek afgereisd om getuige te zijn van wellicht het live-debuut van een of meer singles.

Net als Solarcycles heeft Blackbriar iets eigens. Dat is vooral het unieke stemgeluid van zangeres Zora Cock. Haar betoverende stem is herkenbaar uit duizenden en neemt de luisteraar mee naar een sprookjesachtige, doch mystieke en soms duistere wereld. Haar vocalen hebben een magische uitwerking op de fans, die met veel bewondering staan te kijken naar de performance en meezingen, sommigen zelfs alle nummers. Daarbij valt op dat het publiek zeer gemêleerd is, jong en oud genieten van het optreden. Hoewel Zora’s stem de voornaamste aantrekkingskracht vormt, zorgen de heren om haar heen voor een krachtige, instrumentale ondersteuning, waarbij vooral bassist Siebe Sol Sijpkens de ogen op zich gericht weet. Iemand roept nog: “Mooie gitaar!” De boomlange, jonge muzikant is zeer beweeglijk – een wonder dat hij de anderen niet raakt - , moedigt het publiek aan en zijn energie werkt aanstekelijk op zowel de andere heren op het podium als op de fans, die op hun beurt on het moment opgaan.

Het is dan ook jammer dat er wat technische problemen zijn. Op een gegeven moment wordt de show onderbroken en neemt drummer René Boxem het woord. Hij legt uit dat de gitaren zijn aangesloten op een midi en daarvan raakt het snoer blijkbaar meermaals los, veroorzaakt door het podium, dat door het bewegen van de muzikanten blijkbaar veel beweegt. Hij baalt en excuseert zich voor het “onprofessionele” gebeuren, maar ondanks dat met het euvel de vaart even uit het optreden gehaald wordt, laat niemand de avond verpesten. Integendeel, Blackbriar laat elke keer zien een stap voorwaarts zien in de presentatie. De composities worden straks uitgevoerd, Zora is heel consistent geworden in het zingen en in toenemende mate is er beweging en publiekscontact.

De setlist belicht alle releases (ep’s en albums), waarbij de nadruk op de meest recente ligt. En ja, het publiek in Sneek krijgt een primeur, maar het blijft niet bij eentje. Het zijn er maar liefst drie. Floriography, The Fossilized Widow en Harpy vieren hun livedebuut en net als de tracks die al vaker op de setlist hebben gestaan, is de uitvoering uitstekend. De sterkste troeven vinden we vooral in het tweede deel van de set, al komt met The Séance al vroeg een hoogtepunt voorbij. Arms Of The Ocean, Selkie, Deadly Diminuendo en Lilith Be Gone hebben net dat beetje extra ten opzichte van de overige tracks, die overigens ook zeer tevreden stellen. Live heeft de muziek wat meer power, waarbij vooral de grooves en de breakdowns ijzersterk doorkomen, zoals die van Bloody Footprints In The Snow. Stilstaan is geen optie. Het publiek heeft eigenlijk geen aanmoedigingen nodig om enthousiast te reageren. Stilstaan is er wel bij als Ruben Wijga in de spotlights komt te staan met zijn technisch zeer knappe piano-outro van Arms Of The Ocean.

De bandleden verdwijnen een paar keer van het podium. De eerste keer na The Séance, zodat de in een prachtige jurk geklede Zora zich kan omkleden voor Mortal Remains (zij verschijnt dan met een sluier), en een keer om weer op het podium te verschijnen voor een toegift, bestaande uit het ijzersterke Cicada en vaste afsluiter Until Eternity, het oudste nummer op de setlist. Na elk nummer is er al luid gejuich van het voltallige publiek, maar de reactie na de toegift is er bijna een van vererende proporties. Het is dan ook niet vreemd dat het de hele avond druk is bij de merchandisestand, waar na afloop de bandleden aanwezig zijn om op de foto te gaan met fans en handtekeningen uit te delen.

Setlist Blackbriar:
1. Crimson Faces
2. I'd Rather Burn
3. Deadly Nightshade
4. Floriography
5. The Séance
6. Mortal Remains
7. The Fossilized Widow
8. Arms Of The Ocean
9. Selkie
10. Far Distant Land
11. Bloody Footprints In The Snow
12. Deadly Diminuendo
13. Lilith Be Gone
14. Harpy

Toegift:
15. Cicada
16. Until Eternity

Setlist Solarcycles:
1. Nature’s Blessing
2. Raven’s Call
3. Moonblind
4. Rivers Of Light
5. Grows Then Dies
6. Ode To The Forest

Dynamo Metalfest

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.