Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Concertreview

Batushka en Malevolent Creation
Op 7 maart 2020 in Q-Factory, Amsterdam
Tekst door Wessel
Metalconcerten zijn helaas een zeldzaamheid in onze hoofdstad. Wellicht dat de betrekkelijk nieuwe Q-Factory in Amsterdam-Oost daar in de toekomst verandering in gaat brengen. Op zaterdag 7 maart is het alvast raak wanneer Batushka en Malevolent Creation op de planken staan.

Malevolent Creation geldt al sinds het debuutalbum The Ten Commandments (1991) als exemplarisch voor het klassieke Floridaanse deathmetalgeluid. Met als enige resterende originele lid gitarist Phil Fasciana gaat de band stug door en werd vorig jaar maar liefst album nummer dertien uitgebracht, toepasselijk The 13th Beast genaamd. In vergelijking met de laatste keer dat Malevolent Creation in Nederland te zien was, staat er een geheel vernieuwde line-up op het podium. Het moet gezegd worden dat het met Lee Wollenschlaeger als frontman, die zowel de gitaar als de vocalen voor zijn rekening neemt, een wat statisch geheel is. Zeker in vergelijking met de charismatische, in 2018 aan kanker overleden frontman van het eerste uur Bret Hoffmann. Op het strakke spel valt echter niets af te dingen. Daarbij speciale vermelding voor drummer Ron Parmer (onder andere Perdition Temple, ex-Angelcorpse), die zich pas vlak voor de tour bij de band vervoegde en zonder enige tijd om het materiaal in te studeren, geen steek laat vallen. Het is fijn om na enige jaren afwezigheid krakers als Alliance Or War, The Will To Kill en Manic Demise weer live te horen. Met name Eve Of The Apocalypse en Coronation Of Our Domain van het machtige Retribution (1992) en het afsluitende Multiple Stab Wounds van het debuut doen het goed. Degelijke brutaliteit!

Batushka is zonder meer één van de meest besproken metalbands van de afgelopen jaren. Aanvankelijk deed de originele mix van black metal en Slavisch-orthodoxe koorzang, die op debuut Litourgiya (2015) te horen is, stof opwaaien. De daaropvolgende optredens, die meer weg hadden van kerkdiensten dan van een gemiddeld blackmetalconcert, imponeerden en Batushka tourde intensief. De afgelopen maanden werd er door gitarist en oprichter Krzysztof 'Derph' Drabikowski en frontman Bartłomiej 'Bart' Krysiuk echter gebakkeleid over de rechten op de naam. Deze in de metalpers breed uitgemeten twist heeft tot gevolg dat er nu twee Batushka’s zijn (de tientallen parodie-acts buiten beschouwing gelaten), die allebei vorig jaar een album hebben uitgebracht en touren. Terwijl de rechtszaak nog loopt, staat vanavond de versie van Krzysztof op de planken, de variant die de goedkeuring van de publieke opinie heeft en in de volksmond de ‘echte’ Batushka genoemd word.

Met als vergelijkingsmateriaal het optreden van de andere Batushka van zanger 'Bart', dat ondergetekende afgelopen zomer zag, is deze versie zonder meer de sterkere. Het vorig jaar verschenen album Панихида (Panihida) wordt integraal gespeeld. Dit album heeft zeker meer diepgang en sfeer dan Hospodi van het andere kamp. De onderscheidende sound die we kennen van Litourgiya is gehandhaafd. Dankzij het gebruik van achtsnarige gitaren klinkt Batushka een stuk voller dan veel andere blackmetalbands. De aardig gevulde zaal lijkt op te gaan in de meeslepende, sfeervolle composities. Toch mist de magie van de tour na de release van Litourgiya. Het nieuwe materiaal is uiteindelijk toch wat minder sterk en spannend. Dat wordt met name duidelijk wanneer er wordt afgesloten met Ектения I: Очищение van het debuut. Ook blijkt wat ik reeds vreesde ten tijde van de release van Litourgiya: de formule van Batushka is uniek, maar biedt zowel op plaat als live weinig ruimte voor verkenning. Daardoor zullen slechts de aanwezigen die Batushka niet eerder live hebben gezien, blij verrast zijn. Tot slot is het jammer dat er niet, zoals vorige keren, een koor mee is genomen. Nu komt er veel van tape af, wat ontegenzeggelijk afbreuk doet aan het live-gevoel.

Al met een al een prima avond met twee bands die hun hoogtepunt misschien achter zich hebben liggen, maar nog zeker bestaansrecht hebben.

Pitfest

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.