Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Skid Row - Thickskin
Jaar van release: 2003
Label: SPV / Steamhammer Records
Skid Row - Thickskin
Onterecht wordt Skid Row vaak als jaren 80 hairmetal band gebrandmerkt, aangezien het meeste van hun werk uit de jaren 90 stamt. In 1989 kwam hun debuutalbum uit, waarvan miljoenen exemplaren verkocht werden (gedeeltelijk door de looks van zanger Sebastian Bach). Opvolger Slave To The Grind werd ook een erg grote hit, maar daarna ging het bergafwaards met de band, en een tijdje na de release van Subhuman Race in 1995 ging de band uit elkaar. In 1999 kwam de band weer bij elkaar, dit keer zonder Bach (hij is meer in het theater te vinden). Met een nieuwe zanger heeft de band dan nu hun comeback gemaakt: Thickskin...

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Thickskin doet niet veel onder voor de eerste twee albums van de band. Niet veel? Dus wel iets? Misschien, en dat komt voornamelijk door de zanger. Sebastian Bach had (heeft?) een geweldige strot, waar nieuwe zanger Johnny Solinger toch niet aan kan tippen. Hij klinkt natuurlijk anders dan Bach, maar heeft gelukkig zeker een geschikte stem voor een band als Skid Row. Zijn stem klinkt wat rauw, maar hij heeft een goede, krachtige stem, met een behoorlijk bereik. Dat hij uit Texas komt is echter af en toe wel te horen.

Qua sound hangt het album tussen het debuut en Slave To the Grind in. Soms erg zware riffs, dan weer een wat meer hardrock-achtige sound. De hardere, up-tempo nummers als opener New Generation, Thick Is The Skin en afsluiter Hittin' A Wall hadden best op Slave... gepast, en de iets rustigere nummers als Swallow Me en See You Around lijken meer op het debuutalbum van de band. De remake van I Remember You klinkt compleet anders dan het origineel. Het origineel was een ballad, dit keer is het een erg up-tempo, bijna punkrock nummer. Van mij hadden ze het nummer er niet perse op hoeven zetten, de nieuwe songs zijn beter.

Het is duidelijk dat de drijfveren Rachel Bolan en Dave "Snake" Sabo het songwriten nog niet verleerd zijn. De songs zitten goed in elkaar, en ook de productie is erg in orde. Waar in het verleden er soms iets teveel middelmatige nummers op de albums stonden valt dat op Thickskin erg mee. Thickskin is dan wel geen meesterwerk, maar toch een prima come-back van een toch wel legendarische band.

1. New Generation
2. Ghost
3. Swallow Me (The Real You)