Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

25 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • João Paulo Martins (Ramp) - 50
  • Miika Juhani Hostikka (Sinamore) - 43
  • Ricardo Confessori (Shaman) - 53

• Bruce Corbitt (Rigor Mortis) - 2019

Illdisposed - 1-800 Vindication
Jaar van release: 2004
Label: Roadrunner Records
Illdisposed - 1-800 Vindication
1-800 Vindication is inmiddels het zevende album van de heren van Illdisposed. Illdisposed is afkomstig uit Aarhus in Denemarken en voert samen met bands als Exmortem, Panzerchrist en Hatesphere de gelederen aan in de Deense metalscene.

Dat Illdisposed geluisterd heeft naar hun Zweedse collega’s van Soilwork en In Flames kan men op 1-800 Vindication goed horen. De vroeger primitief beukend te werk gaande band heeft een veel toegankelijkere en commerciëlere sound gekregen. De nummers liggen licht in het gehoor en zijn vrij melodieus. Ook zijn zaken als synths en keyboards in duidelijke mate aanwezig zoals bij eerder genoemde bands. Verder blijken death metal bands niet meer vies te zijn van cleane zang die ook op dit album ruimschoots aanwezig is, zij het in combinatie met grunts.

Muzikaal zit het allemaal wel snor bij Illdisposed. De gitaristen zorgen voor brute riffs afgewisseld met sterke melodielijnen en ook de ritmesectie weet van aanpakken. De zang vind ik daarentegen bij vlagen een beetje zwak. Bo Summers kan ongetwijfeld een diepe grunt uit zijn strot krijgen, echter lijkt deze van teveel effect voorzien waardoor hij niet meer natuurlijk lijkt (voor zover dat bij een grunt mogelijk is natuurlijk). Bovendien zou bij de stijl die Illdisposed nu maakt beter een wat hogere/krijsendere stem passen (die wel voorkomt maar naar mijn idee te weinig). Bij de old school death metal die de band maakte zoals op het album ‘Helvede’ paste deze grunt perfect, nu is het soms wat onwennig.

Al met al is 1-800 Vindication een goed album dat de fans van melodieze death metal zeker zal aanspreken. Ik geef zelf echter de voorkeur aan bands als Soilwork, want hoewel Illdisposed een veel catchyere sound heeft ontwikkeld, blijven de nummers niet zo goed bij de luisteraar hangen als bij de Zweedse collega’s. Maar voor de liefhebbers van het genre zeker geen miskoop

1. Believe In Me
2. Dark
3. Now We're History