• Robert Balci (Stormwitch) - 51

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Seven Witches - Year of the Witch
Jaar van release: 2004
Label: Noise Records
Seven Witches - Year of the Witch
Godverdomme, wat gaat de tijd toch snel! Het inmiddels weeral vijfde album van de US metalband Seven Witches ligt in de winkel. De belangrijkste en bekendste bandleden anno 2004 zijn de legendarische zanger James Rivera (bekend van de geweldige 80’s band Helstar), gitarist Jack Frost (bekend van onder andere Savatage en Metalium) en bassist Joey Vera (berucht voor zijn werk bij Amored Saint, Fates Warning en inmiddels ook Anthrax) en ook speelt ex-Megadeth bassist David Ellefson wat nummers mee. Kortom met de line-up zit het wel meer dan snor!

Maar hoe bekend en ervaren de bandleden wel zijn, hoe goed de productie en hoe mooi de frontcover wel is, alles valt en staat met het niveau van de nummers. In het verleden bewees Seven Witches al dat ze goede nummers kunnen componeren maar nu hebben de heren toch teveel geschreven op de automatische piloot. Opener ‘Metal asylum’ is een nummer waarin oude metalbands worden geëerd. De eerst twee woorden van dit album zijn dan ook simpelweg ‘Judas Priest’. Later worden nog bandnamen als Motörhead, Slayer, Rose Tattoo en vele anderen opgesomd. Ook zitten er ‘moeilijkere’ verwijzingen in dit nummer zoals ‘Scream for me Longbeach’ (Iron Maiden) en ‘It’s heaven or hell’ (Black Sabbath). Misschien is het wel een origineel idee maar een knallende opener is het zeker niet, het had eerder een grappig b-kantje van een single geweest. Ook het titelnummer, het snelle ‘Fires below’ en ‘Cries of the living’ zijn verre van uniek en speciaal.’If you want god’ is een nummer dat Ellefson tien jaar geleden eens schreef en is op zich nog wel aardig maar de Queensrÿche-achtige ballade ‘Can’t find my way’ is nog een stuk beter. Maar alles bij elkaar opgesomd is het eerste deel van het album erg teleurstellend. Het tweede deel van het album is een concept over de bijbelse figuur Jacob die de plaat nog een klein beetje kan redden.

Dit korte (maar veertig minuten) schijfje is dus verre van wereldschokkend. Je kan wel zeggen dat de productie vet is, de heren heel strak spelen en dat James Rivera een wereldstrot heeft maar de composities zijn gewoon te zwak voor deze grote en ervaren mannen. Het is jammer dat in deze goede tijden voor melodieuze harde muziek Seven Witches met een van haar minste platen komt. Alleen voor de fanatiekere fan van deze band geschikt.

1. Metal Asylum
2. Year Of The Witch
3. Fires Below