• Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Astral Doors - Black Eyed Children
Label: Metalville Records

Astral Doors - Black Eyed Children

Drie jaar na het aardige Notes From The Shadows presenteert het Zweedse Astral Doors het achtste album Black Eyed Children. De mannen weten van wanten met stevige heavy metal/hardrock die doet denken aan Dio, Deep Purple en Rainbow. Met name de sterk aanwezige orgelpartijen en de zang van Nils Patrik Johansson zorgen voor die gelijkenissen. Van een kopie is geen sprake, maar het is duidelijk waar de inspiratie vandaan komt.

Voorgaande platen konden grotendeels op enthousiaste reacties rekenen. Echt origineel was het niet, maar de meeste van de nummers waren aanstekelijk en werden vol overgave gebracht. Het gebrek aan variatie en klankkleur tussen de songs brak een compleet album regelmatig op, maar over het algemeen viel er weinig negatiefs te melden over de albums van Astral Doors. Hoe anders is dat met Black Eyed Children, dat tijdens het beluisteren maar niet overtuigen wil. Het musiceren is niet slecht, verre van dat, maar het kabbelt maar wat voort. Alle ingrediënten voor een fijne, stevige plaat zijn aanwezig, maar het zout ontbreekt.

Met name de eerste helft van de plaat voelt als een lange zit. Hoewel diverse nummers het in zich hebben uit te groeien tot iets moois, gaan ze te lang door of voelen richtingloos aan. Dat geldt bijvoorbeeld voor het rappe Die On Stage, dat voorzien is van een uitnodigend orgelintro, maar ook voor het trage Tomorrow’s Dead en Walls; twee powerballads die het aan focus ontbreekt.

Vanaf Good Vs. Bad zit er meer richting in de nummers. Hoewel deze song wordt gekenmerkt door een aantal aparte zanglijnen, krijgen de traditionele metalnummers meer kop en staart en het oprechte Suburban Song weet ten volle te overtuigen. Hier horen we de mannen zoals we ze al jaren kennen. De snerpende zang van Johansson sleept de luisteraar mee in het leed van het onderwerp, terwijl het strakke gitaarwerk toewerkt naar een aantal interessante solo’s. De spirituele thematiek van de groep komt volledig tot zijn recht met de aardige bonustrack Jesus Christ Movie Star.

Desondanks is Black Eyed Children geen overweldigend succes. De plaat kent een aantal erg goede nummers die in de lijn liggen van wat de groep in het verleden heeft geproduceerd, maar tegelijkertijd had een deel van de liederen nog enig polijstwerk kunnen gebruiken. Nieuwe luisteraars kunnen beter Notes From The Shadows of Jerusalem erbij pakken alvorens aan dit nieuwe werk te beginnen.

1. We Cry Out
2. Walls
3. God Is The Devil