• José Aguiar (Tarantula) - 70
  • Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

The Mute Gods - Tardigrades Will Inherit The Earth
Label: InsideOut Music
Wat zijn tardigrades, hoor ik u denken? Dat zijn beerdiertjes. Biologen weten nu wellicht waarover het gaat, maar ik zie anderen nog fronsen. Daarom een korte uitleg. Deze beestjes van maximaal een halve millimeter kunnen onder extreme omstandigheden overleven (droogte, kou en hitte en zelfs tijdelijk in de ruimte). Ze komen over de hele wereld voor. Nu gaat het nieuwe album van The Mute Gods natuurlijk niet over deze kleine beestjes (behalve in het titelnummer), maar over verschillende zaken, zoals de opstand tegen corrupte politici, dierenrechten en de invloed die tv heeft op ons denken en handelen.

Deze tweede full-length van Nick Beggs, Marco Minneman en Roger King komt vrij snel na de eerste. Do Nothing Till You Hear From Me is pas dertien maanden oud en aanvankelijk lijkt het erop dat de opvolger een haastklus is geweest. Animal Army is na het door Witold Lutosławski geïnspireerde klassieke intro Saltatio Mortis beslist nog geen overtuigende start. Met het rockende We Can’t Carry On gaat het niveau omhoog. Het ruige, Led Zeppelin-achtige The Dumbing Of The Stupid doet wat dat betreft een stapje terug, maar scoort een voldoende, mede dankzij de experimenten met solo’s en double bass.

Het tokkelende Early Warning en Window Into The Sun (met zang à la Tears For Fears) zijn twee hoogtepunten. Laatstgenoemde heeft muzikaal wat meer te bieden dan veel andere tracks. Dat blijkt onder andere uit het basspel dat veel ruimte krijgt op deze release. Tussendoor hebben we dan het catchy titelnummer gehad dat teruggrijpt op het karakter van de songs op de voorganger. De tweede helft bevat de meest interessante tracks. Naast het voor de Chapmanstick geschreven Lament zijn dat het soundtrack-achtige The Singing Fish Of Batticaloa, het proggy Hallelujah, dat een inleiding vormt voor het lieflijke The Andromeda Strain, waarin de gelaagde, heldere vocalen van Nick goed tot zijn recht komen.

Tardigrades Will Inherit The Earth start dus wat moeizaam, maar weet de aandacht later goed vast te houden. Met een mix van klassiek, pop, rock en in beperkte mate prog die teruggrijpt op de jaren zeventig is het grotendeels een licht verteerbaar album. Niet top, maar ook geen flop. Het debuut blijft wat makkelijker hangen dan deze opvolger, maar een voldoende is beslist op zijn plaats.

1. Saltatio Mortis
2. Animal Army
3. We Can’t Carry On